Goa: een jaarwisseling om nooit te vergeten... - Reisverslag uit Pololem, India van An D'hont - WaarBenJij.nu Goa: een jaarwisseling om nooit te vergeten... - Reisverslag uit Pololem, India van An D'hont - WaarBenJij.nu

Goa: een jaarwisseling om nooit te vergeten...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

04 Januari 2017 | India, Pololem


Zoals NY Amerika niet is en Bali al helemaal Indonesia niet, zo is Goa ook het echte India niet, wel integendeel... What a huge difference!
Bij aankomst in de luchthaven lijkt het eigenlijk wel heel erg op Bali. Duizenden toeristen van over de hele wereld die daar toestromen om te komen genieten van beach en party! Je moet hier de locals zoeken... Bizar!
De Delhi guy in Jaisalmer had me gezegd dat het voor een Westerling die de eerste keer naar India komt beter is om in Goa in te vliegen. Dan is de culture shock kleiner en kan je eerst wat wennen vooraleer je naar t noorden gaat. Ben echter helemaal niet rouwig dat ik het net omgekeerd heb gedaan. Voelt beetje als een release...

Na maar liefst 28u zal ik eindelijk aankomen op mijn bestemming: Summer Hostel @ Palolem Beach, South Goa.
Vertrokken om 4.45pm naar bus station
5pm-4am: mega comfi nightbus to Ahmedabad
4am-3pm: stop-over + flight delay
3pm-4pm: sleeping on the flight to Goa
4pm-5pm: een shared taxi proberen te forceren op Goa Airport
5pm-7.30pm: taxi rit naar Agonda, South-Goa
7.30-8.30: pintje met de Colombianen in Agonda waar ik taxi mee geshared heb
8.30pm-9pm: ricksaw rit naar Palolem
Ge moet er iets voor over hebben om naar één van de populairste plekjes om nieuwjaar te vieren op aarde te gaan. But totaly worth it!!
Als ik mij om 9pm inschrijf in het register van de hostel, spot ik gelijk dat alle mensen voor mij hier ook net zijn aangekomen. Er staat een massa jongeren op de 30ste ingeschreven. Tja, iedereen komt nu natuurlijk naar hier voor Nieuwjaar.
Effe chekken: 4 Britse vrienden, 3 New Zealanders, 2 Nederlandse solo- meisjes, een Indische jongen, nog een New Zealands meisje, een Zweedse weirdo, nog een Brit, een mega knappe deze keer, 2 Noorse meiden, een Indisch ouder koppel. Ernaast ligt een lijst voor in te schrijven voor de oudejaarsactiviteit. Gelijk doen. Er staan al ruim 20 mensen ingeschreven, sweet!
Top dat ze dat allemaal voor ons organiseren want dan blijft iedereen samen. Anders heb je geen idee waar heen te gaan en splitst iedereen in kleinere groepjes.
Ik sleep me naar de common area waar ik de Britten tref, de Indische jongen en de New Zealanders. Ik vraag waar ik een pintje kan scoren. 'Just next door!'. Great! Er is een bottle shop net naast onze hostel. De main road is 5 min wandelen en t is mij te ver en vooral te donker. 140rupees for 2 beers???? 'Are you sure?' Da kan nie! In t noorden betaalde ik 250 voor eentje. De max! Goa state heeft de laagste tax rate op alcohol, geweldig! Da wordt hier gezellig! 'Goa is like no other state in India'. Niks zal meer waar blijken...
De Britten zijn ingevlogen van London en hebben ruim 30u gereisd. We zitten daar allemaal zo murwl als iets en na twee pinten moet ik mij even gaan leggen, t is op, de batterijen zijn leeg.
Heb mij een private room geboekt deze keer. Heb echt nood aan beetje goeie nachtrust en wat privacy... Kan altijd van pas komen on the beach...
De volgende ochtend bij het ontbijt ontmoet ik de rest van de groep. We gaan met bendeke naar t strand. Mijn eerste beach in India. Met een smile tot over mijn oren installeer ik mij daar op een beddeke op één van de mooiste stranden van India. Palolem beach staat in de top 5. Als we iets doen, doen we t goed natuurlijk. Zalig! Ben nog nooit zo gelukkig geweest de laatste dag van t jaar. Dit is echt genieten! Eindelijk ff rust na 2 weken rond tsjollen aan een mega tempo in t noorden. En vooral: it's so f*cking beatiful out here!
Ik lijk wel in een ander land te zijn beland. Tropische temperaturen, overal coconut trees, rice paddies, banana flowers... Dit is Asia voor mij!
Na een uurke of 6 bakken, moet ik uit die zon. Ze brandt als gek en ik heb meteen mijn eerste mooie tan te pakken. T is echter genoeg want t wordt nog een lange nacht...
Als we terug komen in de hostel ontmoet ik de jongens van de hostel, Joel en Oddy. We staan wat te kletsen en ga hen beetje helpen met de punch.
Maar eerst effe cash gaan zoeken. De Indische lieve jongen biedt me een lift aan op zijn motorbike. We skippen de toeristische Atm's waar er lange rijen staan en rijden kilometertje verder. 2 man, ideaal! In t noorden kan je maar max 2000 uit de muur halen. Toch ff proberen voor een 10'tje, YES! Heb ineens 12000 kunnen afhalen, luxe! Ik ben goed voor de rest van de week, zalig! Es niet moeten stressen over da geldgedoe. Might need it...
Tijdens de apero is iedereen uitgelaten en heel erg excited voor de jaarwisseling. Na de apero op onze rooftop gaan we naar t strand eten. OMG! Duizenden toeristen in alle kleuren en geuren zitten gepakt op t strand. Zo ne nest volk! Zit pertang op een van de rustigste stranden van Goa. Wat moet da dan nie zijn in t noorden?
Mega lekker kiekske en mijn eerste visjes! Jammie! En dat met de voetjes in t zand... Mijn oudejaarsavond kan niet meer stuk. Genieten!
Rond half 12 reppen we ons naar het uiteinde van het strand, waar Cozy Nook is, een van de twee clubs in Palolem. Als we daar aankomen, is t 11.58pm en we beginnen gelijk af te tellen. Een gigantische mensenzee vult de hele strandstrook van wel ruim een kilometer lang. Overal vliegen de lampionnetjes en de pijlen de lucht in. En dan... Midnight... 00.00h... OMG! Onbeschrijflijk... Geweldig! Fantastisch!
Als de pijlen onze richting uitvliegen, vluchten we alle kanten op. Gekken zijn het. Gigantische vuurdozen vliegen alle kanten uit. Rennen die handel! Ik voel enkele vuurspetters tegen mijn armen vlieg en rep me daar weg. Wreed! Duizenden pijlen verspreiden zich alle kanten uit. But nobody cares... Iedereen is zo uitgelaten en vreugdevol en gewoonweg.... dolgelukkig!
Die club is geweldig: nie te vol, gezellig, direct drankjes, je verliest niemand uit t oog, Europese dj's, toiletmogelijkheid, ideaal! Het wordt een fantastische avond! Ik heb me geen seconde verveeld, kapotgelachen mee die Britten en vooral die Aussies. Die zijn echt knettergek, wat een ras apart! Helaas haal ik net de sunrise niet...
Zo'n avond creëert natuurlijk een enorme band en bijna iedereen blijft zo'n 4-6 dagen hier.
De volgende dag val ik tegen 2pm uit mijn bed en hang beetje in de common area. Joel en Oddy gaan peddelen. Ga uurtje op t strand tukken en vraag of ze me willen oppikken. Kayakje voor 150ir (2eur) en de zee op. 2u lang gaan dobberen terwijl dolfijntjes in de verte spelen en ik geniet van mijn eerste sunset. Wow! No better way to start the new year... En het werd alleen maar beter naarmate de avond vorderde... No further details... Haha...

De komende dagen maken we 's ochtends kennis met de nieuwkomers in de hostel, gaan we de dag op t strand gaan chillen en 's avonds gezellig samen eten om erna coctailkes te gaan drinken op t strand rond een vuurke.
Life is just so much better @ the beach!
Had gelezen in de LP dat je hier jungle trecks kon doen. Echter, als ik de Fransman gevonden heb die ze organiseert blijkt dat ik ten minste 5d van tervoren moet reserveren. Jammer... Besluit dus om dagje eerder te vertrekken...
Gaan dan maar bootje varen naar de omringende stranden. Tientallen dolfijntjes zwemmen met ons mee, springend, spelend,... Geweldig!
De laatste dag lig ik naast Allison, een solo New Zealandse van mijn leeftijd. Ze heeft net een trekking achter de rug in Nepal. 12d Mount Everest base camp trek, solo!
Even ter info voor de geïntereseerde lezers (en dat is er zeker minstens ééntje...)
International flight to Kathmandu - 1d om Kathamandu te verkennen, tour te boeken en nodige spullen te kopen/huren (je kan daar alles huren wat je nodig hebt)
Next day: domestic flight to base destination
Next day: start trekking 12d waarvan 2d hoogtewenning, wat zoveel betekent als kleine dagloops ter plaatse om te wennen aan het hoogteverschil
Je vertrekt op zo'n 3000m waar base camp ligt en gaat tot zo'n 5500m. 'On top of the world!'
9 of 10 dagen trekken
Op derde dag zie je de Mount Everest verschijnen.
Slapen, breakfast en dinner doe je in villages along the way.
Route is bewegwijzerd en kan je dus solo doen, geen gids nodig.
Gids en porters optioneel, hoeft niet.
Grootste gewicht: water!
Zij heeft het met alle vluchten bij voor 900usd kunnen doen.
Totale tijd nodig: 12 dagen trekking, 4d vluchten en Kathmandu: 16d
Beste tijd van t jaar: maart-mei en sept-nov
Heb haar contact data dus in case of further questions...
On my list!!!

Het is zo bijzonder hoe hecht je als groepje kan worden na amper 5 dagen. 5 dagen lang slaap, eet, chill, feest je samen terwijl je praat over vanalles en nog wat. Heerlijke, boeiende gesprekken. Vaak deel je je innerste zelve met elkaar. Het is zo bijzonder hoe mensen veranderen als ze gaan reizen. En er is geen ziel meer thuis die je beter begrijpt... We zijn onder gelijken en voelen elkaar aan als geen ander. We willen allemaal hetzelfde... Maar 1 ding: keep traveling... Sharing experiences, telling stories and getting inspired & excited to move on...
Het afscheid valt iedereen dan ook bijzonder zwaar. Ik heb een bestemming toegevoegd aan mijn lijstje en ben tegelijk heel erg excited om er heen te gaan. Na 5 dagen beach heb ik het wel beetje gehad en wel zin om weer verder te gaan ontdekken.
Maar ik heb veel nieuwe vriendjes bij, een rugzakje kennis en ervaring en vooral ook veel slaapplekjes gescoord over heel de wereld deze week.

Een jaarwisseling om nooit te vergeten!

Life is just so much better @ the beach!





  • 07 Januari 2017 - 09:15

    Rianne:

    Dit klinkt weer geweldig. Een Oud en Nieuw om nooit te vergeten.
    Geniet nog lekker verder. Dikke knuffel xx

  • 07 Januari 2017 - 09:47

    Smurfin:

    Dit verhaal kende ik al een beetje maar het blijft mooi om alles nog eens na te lezen! Bedankt voor de info:). Geniet van de laatste dagen...al weet ik nu al dat je hier niet lang zal blijven. X

  • 07 Januari 2017 - 10:02

    Marleen:

    Dat moet goed doen,verstand op nul en genieten van al dat moois.x

  • 07 Januari 2017 - 10:43

    Madre:

    Ik zou daar ook wel eens willen van proeven. Nieuwjaar in de zon.
    Geniet nog! Xxx

  • 09 Januari 2017 - 16:40

    Addy01@casema.nl :

    Oh o hoe moet dat met jou straks weer in je eigen home stay....An . Wat een trip !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 39602

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: