Jaisalmer aka snake desert - Reisverslag uit Jaisalmer, India van An D'hont - WaarBenJij.nu Jaisalmer aka snake desert - Reisverslag uit Jaisalmer, India van An D'hont - WaarBenJij.nu

Jaisalmer aka snake desert

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

28 December 2016 | India, Jaisalmer


Jaisalmer ligt helemaal west, en de Sam Sand dunes op 40km van de Pakistan border. Beetje off the track en het is niet zo evident om er in en uit te geraken, geen treins, geen airport, enkel via de bus. Heb even getwijfeld of ik niet gewoon vanuit Udaipur naar Goa zou vliegen maar iedereen zei me dat het echt de moeite waard is den dat ik vooral de desert camel ride voor geen geld mag missen. On the list dus maar!

Heb weer gemaft vo duust op dienen bus. Om half 9 komt een pikdonkere man me wekken. Hij spreekt me aan in decent English en ik vraag me af waar die ineens vandaan komt. Bij het opstappen 12u eerder moest ik mijn beste gebarentaal bovenhalen om in the chekken... Hij waarschuwt me dat ik mijn bagage goe in de gaten moet houden want Jaisalmer staat bekend voor dieven en opleggerij. Hij raadt me aan seffes in de shared jeep te stappen die iedereen naar de city center zal brengen.
Als laatste strompel ik die bus af en vind mijn rugzak niet meteen. Een klein manneke tikt op mijn arm en wijst naar de jeep waar ze mijn bag al hebben ingegooid. Voor ik het goed besef word ik de jeep ingeduwd en ze rijden gelijk weg. Is dit de shared jeep?? Ik zit er helemaal alleen in. Ik ben helemaal versuft en moet dringend bij bewustzijn komen want dit gaat me even allemaal te snel en vooral, out of control! Ik vraag waar ze mee heen brengen en hij begint overvriendelijk tegen mij te praten. Heb hier geen zin in en vraag het nogmaals met verheven stem. 10min later stoppen we voor een hostel, echter niet de mijne... Ik word naar binnen geleid en ze duwen me naar de verdieping op terras waar de kleine me chai aanbiedt. Meteen beginnen ze me allerlei dure safari trips aan te smeren. Ik neem mijn gsm en zoek mijn hostel op google maps maar kan hem maar niet vinden. Ga via de hostelworld site waar ik geboekt heb maar zonder succes. Mijn instinct sputtert tegen en ik bel mijn hostel op. Hij zegt me daar onmiddellijk op te staan en naar de straat te gaan. Ze proberen me tegen te houden, bieden me een bed aan voor een euro en opnieuw over zijn dure trips. Had me ingelezen en hij vraagt minstens het dubbele. Ik zeg dat hij moet oprotten en me met rust moeten laten en pak mijn gerief en ren die trap af. Op de trap bots ik op 2 Aussies, same story. We lopen naar buiten en gaan de straat op. Even later komt de guy van mijn hostel ons alle drie van de straat plukken en brengt hij ons veilig naar onze hostel.
Ben gelijk wakker... Snakes!
Ik heb hier pas morgen een kamer geboekt maar wil vandaag nog op safari. Er is een Indische familie die vandaag gaat en ik mag mee als ik wil. Zij betalen een duurdere formule maar ik krijg de budget prijs. Mooi! Deal! Ik mag douchen en hij biedt ons een ontbijtje aan. Heerlijke kerel. Zijn hotel noemt 'Titanic' en hij stelt zich voor als Paulo Di Caprio. Hij gaat mee op de safari. Zie t wel zitten!
Nog even paar uurtjes chillen op zijn mooie rooftop en beetje kletsen met de Aussies.
Om 2pm board ik in de koffer van zijn jeep, samen met de familie en nog een Delhi kerel. Installer me tussen de slaapzakken en lig daar eigenlijk nog wel comfi.
We rijden de woestijn in en gaan eerst paar dorpjes bezoeken. Tussen Jaisalmer en Pakistan is er een woestijn waar 400 jaar geleden 83 dorpen gewoon plots zijn verdwenen. Vind de story boeiender dan de sights zelf en t is pokkeheet.
Als we bij de kampen aangekomen zijn, zijn daar duizenden Indische toeristen verzameld. Het is wintervakantie en t is hier behoorlijk druk. Een voor een duwen ze mensen op die kamelen de woestijn in... Woestijn? Welke woestijn? Die 5 zandheuvelkes daar of wa? T is gelijk een fabriek. De camel ride duurt nog geen kwartier en als ik eraf ga, zeg ik tegen onze kerel: 'what a f*cking tourist trap!' Hij knikt glimlachend... Was dit mijn fameuze camel ride waar ik zo ver voor gekomen ben?! Helaas wel... Pas op, t was wel genieten en de views zijn prachtig en vooral fotogeniek... Prachtige sunsetplaatjes. Die kamelen zijn gemaakt om te poseren...
Maar ik snap de fuzz niet hoor... Komen hiervoor duizenden toeristen van over heel India en wereldwijd? My god!
(Shanti heeft een duurdere package genomen van 2 nachten en zij hebben 2x 45min camel gereden. Da's wat ik ook dacht...)
Erna gaan we naar het kamp waar de familie zijn tenten heeft geboekt. Er begint een traditioneel dansspel en Paulo vraagt aan mij en de Delhi kerel of we mee komen elders heen. We gaan kilometertje verder in een ander kamp zitten waar hij iedereen kent. Free booze, ideal!
Maar wat een saaie boel... Zit me de hele tijd af te vragen hoe ik hier in godsnaam mijn avond ga doorbrengen. Ik dacht dat dat hier vol zou zitten met backpackers maar er is geen witte vogel te bespeuren. Ben weer es de enige, de gevolgen zijn jullie reeds bekend. Zit me dood te vervelen en heb gelukkig goeie 3G. In the desert e! Stel je voor! Desert mijn gat ja! Om 10pm gaan de middle class families met kids slapen en Paulo steekt een kampvuur aan in het midden van alle tenten. Uit pure miserie laat ik me verleiden tot een groen sigretje... Wij slapen hier op de grond rond het vuur. Allrighty... Er komen nog wat werkkerels bij zitten en ik word rijkelijk voorzien van pintjes. Om 1am geraak ik niet meer uit mijn woorden en is t tijd om in mijn slaapzak te kruipen. Brrrrr, t is hier koud... Maar de sterrenhemel is onbetaalbaar... Echter kan hij niet tippen aan die die ik in de echte red desert in Australia heb gezien.
Om 7u maakt Delhi me wakker om een sunriseke te gaan doen op de 5 zandheuvels. Tja, t zal wel, dit wil ik niet missen! Laat dat dan maar mijn hoogtepunt zijn. Paulo blijft knurren... 2.5u lang zitten we met ons tweetjes beetje van de mensenzee verwijderd int zand te genieten en te praten over India en Europa... Cultural differences... Ze waren nooit groter...
Heb er al veel gezien maar een desert sunrise is toch altijd wel heel bijzonder, surtout omdat die bultbeesten wel mega goed plakken. Heerlijke plaatjes.
Zalig genieten, zo mooie kleuren... En overal sporen van... Jawel... Snakes! Hoe toepasselijk...
Als we terug komen geslenterd staat Paulo te tuuten op straat dat we ons moeten reppen. De familie wacht op ons in het andere kamp. Ewel, nu ook es 'Indian 5 minutes' sie! Djzu die kunnen treuzelen...
Dit was het dan...
Mijn reisadvies: skip this shit!
Of ga voor een duurdere wild safari die hopelijk wel de moeite is.
In de LP stond je niet te verwachten aan een uitgestrekt zandparadijs maar die 5 zandhopen waren er toch wel vree over! Snakes!
Terug bij de hostel wil ik zo snel mogelijk douchen en mijn tanden es kuisen, voel mij gelijk ne zandbak. En uiteraard moesten die regels er net doorkomen op zo'n vuil gat zonder wc papier in de woestijn...
Als ik frispies boven op de rooftop boven de reling het boeiende vee leven dat zich 25 m onder mij afpeelt zit te bewonderen, klopt er iemand op mijn gat. Joepie! Shanti is mij een bezoekje komen brengen! Wat leuk! Haar tante is met vriendinnen de fort gaan bezoeken dat zich achter ons bevindt. Ze heeft dus even een paar uurtjes om bij te kletsen. Heerlijk! Tijd voor een pintje en kletsen die handel.

Mr Delhi is net gaan lunchen waar ook wij uurtje geleden zaten. Zijn gsm en geld zijn gestolen. My god, mag er niet aan denken... Snakes!

Paulo komt net terug binnen met lekkere Samosas, jammie! Hij gaat seffes met ons naar sunset point. Tegen de zon zeg ik nooit nee! Als je de liefde van je leven hebt ontdekt, wil je toch zoveel mogelijk tijd met hem doorbrengen, right?
Celle!






  • 28 December 2016 - 14:19

    Madre:

    Kan niet allemaal meevallen!
    Is je schone jongen mee gereisd met jou?
    Klinkt romantisch!

  • 28 December 2016 - 16:30

    Smurfinneke:

    Je hebt het toch maar weer gehad. Op naar de volgende avonturen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 39644

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: