Laundry day - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu Laundry day - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu

Laundry day

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

29 Oktober 2015 | Vietnam, Hanoi

3de dag in Hanoi en de road map hoeft niet meer in de hand te plakken, zalig. Toch altijd weer een soort bevrijdend gevoel als je gewoon kan rond wandelen zonder op elke hoek te staan sukkelen met die stadskaart... Die inmiddels toch al helemaal in frieten ligt...
Gisterenavond nog snel een onderbroekje moeten wassen, kwestie van op mijn gemak te kunnen rond lopen vandaag... Maw, today = laundry day! Op de shirt en short na die ik vandaag aanhad, zijn alle kleren, incl mijn lakentje naar de was service gegaan.
Een tweede noodzakelijk dagtaakje die zich opdrong was trachten mijn grote rugzak in te krimpen. Post office binnen en maar liefst 3kg geloosd. Mijn rugzak is met 1/3de verminderd, ideaal! Mama, je hoeft er nog niet voor thuis te blijven, want de boottocht duurt maar liefst 3 maanden... Kon het even goed naar mijn eigen adres gestuurd hebben. Wat kost dat vraag je je af? 95usd. Kostelijk dagje maar een noodzakelijk kwaad. Zal er de komende reistijd geen spijt van hebben.
3de dagtaak: batterijen gaan zoeken voor mijn leeslampje en tenslotte mijn laatste must do vandaag: plannen wat ik de komende dagen ga doen.
Tegen de middag was ik van mijn verplichtingen verlost en de verschroeiende hitte deed me besluiten om toch nog eens richting Ho Chi Minh complex af te zakken en me even wat verder te verdiepen in Vietnams' history, met als start het HCM museum. Interessante mens, heel mooie visuele tentoonstelling, alleen jammer dat alle stukken in het Vietnamees zijn en de Franse/Engelse opschriften net iets te summier zijn om het hele verhaal in de diepte te kunnen volgen.
HO Chi Minh, 'uncle Ho' voor de vrienden is dé belangrijkste figuur in de Vietnamese geschiedenis. Na 1800 jaar van oorlog, bezetting en kolonisatie was hij de grote bevrijder van het volk. Zijn (bij)naam Ho Chi Minh betekent dan ook 'brenger van het licht'. Hij was de oprichter van de communistische partij alsook de president van de democratische republiek Vietnam na de onafhankelijkheid in 1945. Het zal echter nog tot 1975 duren eer het land volledig herenigd is en voor het eerst in de geschiedenis 'in peace' is. Het is pas de laatste decenia dat het land politiek en economisch een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Ze zitten hier dan ook nog heel wat achter op onze Westerse samenleving. Dat merk je aan alles maar vooral aan het enorme verschil -contrast bijna- tussen de huidige generaties. De ouderen zijn nog opgegroeid met de vele oorlogen en bezettingen die het land heeft gekend, met een eeuwigdurende strijd en verlangen naar onafhankelijkheid, terwijl de jeugd door de komst van het Internet, de ongekende economische groei en export en het bloeiende toerisme in een andere wereld leeft. Heel opmerkelijk en overduidelijk zichtbaar in de straten van Hanoi.
Enfin, genoeg facts...
Terug in het hotel stond mijn was zakje klaar. Heerlijk! Eindelijk weer propere en fris gewassen kleren. Waar een mens toch niet al gelukkig van kan worden... Verse lakens voor vannacht, jiha!
Door de hitte niet veel gegeten en ik dacht, ik ga me zelf es verwennen. Een van de betere international resto's in Hanoi uitgekozen en een heerlijke pasta fruti di mare gescoord, met een lekker Nieuw-Zeelands wijntje. Mooi, hip interieur, top bediening, Westerse keuken, waande me even ver weg van het drukke Hanoi, bekend om zijn street food.

Nog even contacen met mijn Franse buurman uit het vliegtuig die ligt te chillen op de Thaïse eilanden en es kijken hoe het met onze Amerikaanse vriendjes gaat die al in het verre zuiden vertoeven.
Hope we meet again...

Zo'n dagje onderhoud, rusten en heropladen doet deugd!
Morgen word ik alweer om half 8 opgehaald voor een daguitstap naar Ninh Binh, 93km ten zuidoosten van Hanoi. Schijnt nog mooier te zijn dan Halong Bay. nog mooier???!!! Da kan nie... On verra, ben benieuwd...

Chûc ngû ngon

  • 29 Oktober 2015 - 18:33

    Martien:

    ja, de Vietnamoorlog, dat was voor ons, kinderen vd sixties, onze dada: betogen, films kijken, artikels verslinden, boeken lezen, we wisten er alles van; toen dachten we nog dat de wereld ging verbeteren ... helaas; geniet er dus maar verder van; Dikke zoen van je peet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 39769

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: