Spectaculair maar toch beetje creepy... - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van An D'hont - WaarBenJij.nu Spectaculair maar toch beetje creepy... - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van An D'hont - WaarBenJij.nu

Spectaculair maar toch beetje creepy...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

09 Juni 2016 | Indonesië, Sanur

Vannacht word ik wakker rond 4u door heel hard geblaf en gejank van de straathonden. Ben dat gewend maar word daar eigenlijk nooit echt wakker van. Maar ben niet naar LL geweest dus misschien slaap ik ietsje minder vast... Het bleef maar doorgaan en zo luid. Ik dacht nog, ik ga toch even kijken of er iets aan de hand is maar t was mij te ver...
Deze morgen kom ik om 10.15u op t strand aan en er ligt een boot aangespoeld naast het strandterras waar ik altijd lig. Hmmm, bizar...
Ik ben de enigste daar en schuif mijn bedje wat dichter bij de zee om in de zon te kunnen liggen. Tjien, die zee is wel heel dichtbij deze morgen. Maja, het is hoogtij in de ochtend en meestal ben ik daar pas tegen de middg dus kan best zijn... Niet geheel onlogisch... Ze is wel bijzonder wild.
Als ik nog geen tien minuten lig, komt de zee plots tot aan mijn bed... Nog nooit gehad en lig daar nu toch wel al een tijdje...
Een Duits koppel ligt 20m verder met handdoeken op het strand. Da mens schrikt zich een bult en heel haren handdoek is nat. Ze schuiven wat verder naar achteren.
Ik lig naar de zee te kijken en er is iets nie normaal. Die golven zijn veel te groot, de zee trekt af en toe vrij ver weg en dan volgt een grote golf die telkens tot bij en nu zelfs voorbij mijn bed komt. Mijn rugzak toch maar even wat hoger leggen op het tafeltje naast me.
Er klopt iets niet...
Ik ga naar toilet en wanneer ik terug kom, staan alle staff en een Australische dame op het terras naar de zee te staren. Ze hebben mijn strandbed 10m naar achteren getrokken want het was overspoeld. De vrouw vertelt dat het strandterras van het Mercure hotel beetje verder helemaal weg gespoeld is. T zal wel, denk ik bij mezelf. Ik neem mijn bed en ga weer in de zon liggen. Toch maar een oogje in t zeil houden.
Plots trekt de zee helemaal weg en een mega golf volgt, over mij heen. Met bed en al vlieg ik naar achteren. Zeikenat en vol zand. Wow! Shit! Mijn rugzak helemaal nat en mijn slippers vind ik beetje later 50m verder. Deze had ik even niet zien aankomen... Of toch mis ingeschat. Een volgende golf spoelt over het hele terras tot over het dijkpadje... Iedereen schrikt op. Een hele resem locals heeft zich verzameld aan de rand van het strand en staat daar te kijken en te praten.
Dit klopt echt niet!
Die mensen zijn wel wat gewoon. Als die hier zo verbaasd staan te kijken, ben ik er toch nie gerust in. Het water kletst tegen die boot aan en hij breekt. We gaan met z'n allen naar achteren aan de tafeltjes gaan zitten. Ondertussen zit daar een hele nest Australiërs samen en ze bestellen lunch.
Een security heli vliegt over... Shit...
Een Balinese man van de gemeente komt ons vertellen dat het erger wordt en dat we van het strand afmoeten. Er zijn enkele stranden verderop 2 mensen vermist... Rara... Chinezen... We staan beetje te gritten en plots slaat er weer zo'n mega golf over. Heel dienen enen zijn bord onder t sop... We staan er beetje mee te lachen maar we moeten naar achter. 50m naast ons vliegt een boot aan land. En 3 golven later vliegt hij in het terras van de warung naast waar wij zitten. Iedereen schrikt zich rot. De Australische mannen lopen er heen om te helpen... Gelukkig zit er niemand op het terras... Gelukkig... Als ze de boot eruit willen trekken, vliegt er nog een golf over en die ene man vliegt 10m land in en wordt over de terrastafels heen geslingerd. Ik schrik me rot... Wat gebeurt hier toch?!
We gaan op veilige afstand zitten van het strand want er is ondertussen nog weinig zand te bespeuren. De zee komt tot bijna aan het dijkpad en slaat er af en toe gewoonweg over.
Een uur lang zitten we angstig te kijken en te wachten tot de zee terug begint te trekken. Golven slaan heel hard aan land en de boten vliegen alle kanten op.
En dan wordt het nieuws bevestigd: earthquake om 4u vannacht ten zuiden van Lombok. Kuta is onder gelopen...
Spectaculair maar toch beetje creepy...
Bij ons hadden ze al lang heel de kust ontruimd en geëvacueerd. Hier gaan de locals gewoon de zee in om een potje te surfen... Tja, giga golven hadden ze!


  • 09 Juni 2016 - 15:47

    Smurfin:

    Brbrbrbr....maar dat moest je dan ook maar eens mee gemaakt hebben he. Het blijft daar spannend tot de laatste dag precies...x

  • 09 Juni 2016 - 18:36

    Mariska:

    Brrrr,herinneringen komen naar boven van 2004.... Doe aub voorzichtig! Wat een ervaring weer. Ben blij dat je ok bent. Xxxx

  • 09 Juni 2016 - 19:43

    Rianne:

    Dit klinkt meteen als tsunami, zei het een kleine. Jeetje, wat eng. Gelukkig is alles goed afgelopen. Je maakt het nog wel spannend zo de laatste dagen. Geniet nog van je laatste dagen op Bali. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 39579

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: