Whitsunday Islands: volledig sprakeloos... - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu Whitsunday Islands: volledig sprakeloos... - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu

Whitsunday Islands: volledig sprakeloos...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

13 Mei 2016 | Australië, Whitsunday Islands

En slapen deed ik, al was het in 20 brokken en stukken. Bus was half leeg tot ongeveer de helft, lekker dubbel zetelke voor ons alleen. Anna ligt achter me ook zwaar te knurren. Rond middernacht stoppen we aan Agnes Waters, een bekende badplaats, waar 25 man erbij komt. Gelukkig niet naast mij dus kan 'languit' verder slapen. Hoewel dat zeer relatief is. Midden in de nacht stopt de bus voor een break. Niemand wil eruit nu, iedereen wil gewoon verder slapen. Leentje, de Belgische meid, is ondertussen ook opgestapt en blijkt dat we dezelfde tour geboekt hebben voor de komende drie dagen. Leuk! Om 8u worden we gedropt aan de haven in Airlie Beach, 1.815km ten noorden van Sydney en dus zo'n 600km omhoog. Ik ben gesloopt en gekraakt, alles doet zeer en ben doodop. Die nachtelijke busreiskes doe je niet voor t plezier... Spaart je wel nachtje accomodatie uit.
Airlie Beach is een klein havendorpje en tevens de uitvalsbasis voor de Withsunday Islands. Er loopt een mix rond van backbackers en rijkeluizen met luxe jachtboten. Grappige mix... Deze trekt zich ook door in de accomodatie en eet-en drankgelegenheden. Langs de haven heb je het ene mooie vakantiehuis/appartementsblok naast de andere, terwijl de main street vol bezaaid is met backpackers hostels. Aan de ene kant van de straat Domino pizza, Mc Do en Subway, aan de andere kant een fancy visrestaurant, een hippe koffietent en chique boutiqueskes. Het ademt en leeft hier allemaal in harmonie.
We sjouwen met onze rugzak de haven uit tot aan de YHA in de main street. Deze middag om 2pm vertrekken we voor 2d/2n zeiltrip. Ik heb nacht geboekt voor als we terug komen. Leentje volgt. We mogen onze rugzak daar achterlaten en gebruik maken van de faciliteiten voor de voormiddag. Toppie! We gaan wat boodschappen doen, maken een klein rugzakje en drinken nog een koffie'tje met Anna, die een andere tour heeft geboekt. Er zijn wederom verschillende opties, van overnachting op party boat, overnachting op rustigere boot, of op een privé eiland. Leen en ik hebben de laatste gekozen. Ik vooral omdat ik wel vaker eens last blijk te hebben van sea sickness, en bovendien spreekt de gedachte van een privé eiland in deze fenomenale setting me wel meer dan aan. Nog vlug langs de pharmacy om toch wat pilletjes te gaan scoren. Heb geen zin om over boord te moeten hangen of weer een snorkeltour te verzieken...
We zijn er helemaal klaar voor... Ik vooral, ga mij daar straks wa op da dek leggen tukken, zalig! Love sailing! Beste manier om te tannen trouwens! T kleurke is ver te zoeken, t is er al af sinds de zon niet echt aan mijn zijde geweest is de laatste weken.

Ik hoef niet teveel woorden meer vuil te maken aan Whitsunday Islands. Jullie hebben inmiddels mijn foto's gezien. Ik heb er ook weinig woorden voor... Sprakeloos word je ervan...
Het zijn in totaal 74 eilandjes, waarvan er slechts 7 accomodatie hebben, gaande van basic hotels op Molle Island waar wij overnachten, tot een van de meest luxueuze resorts ter wereld op Hayman Island, waar helaas enkel celebrities en vooraanstaanden een plekje mogen bemachtigen voor de luttele 3000aus per nacht.
De eilandengroep ligt zo'n 30 miles onder de Great Barrier Reef.
De beste manier om Whitsundays te bezoeken is per zeilboot. We hebben een catamaran voor zo'n 40 man, zalig spel. Plek zat op het dek om te pozen en te genieten van het waanzinnige uitzicht.
De eerste dag varen we via een omweg tot op Molle Island, dat naast een prachtig strand ook zo'n 15km aan spectaculaire wandel tracks heeft, met als hoogste punt Mt Jeffreys (198m). Wat een droomplek! Iedereen is zwaar onder de indruk. We zijn een groep backpackers die dorms gewend zijn in de meest basic hostels. De meesten zoals mezelf hier hebben de laatste nachten in een tent en op de bus geslapen. Het hotel was ooit een luxe resort in de jaren 70. Het is duidelijk vervallen maar het zwembad bijvoorbeeld is perfect onderhouden. Er woont en werkt een crew van zo'n 12 man, waaronder veel Europese jongeren die hier paar weekjes komen werken. Tja, der zijn ergere plekken om arbeid te moeten verrichten...
Zou t wel rap gehad hebben want er is verder niks, en een trip naar de main land is al gauw minstens een uur varen. Desalniettemin is de setting eentje uit de boekskes...
Er ligt een tennisveld, een prachtige golf course en je kan er prachtig wandelen of gewoon in de bar een potje biljarten.
De eerste avond wordt er niks georganiseerd. De meesten hebben net de Fraser Island tour achter de rug en ook ikzelf val om 9pm in een diepe slaap in een super zacht bedje. 10u later krijgen we lekkere toasten met abrikozen confituur en pindakaas als ontbijt, jammie! Vandaag gaan we zeilen naar Whitsunday Island om het strand te gaan bekijken, waarna we verder trekken naar Hook Island om in een baai te gaan snorkelen. De zee is super wild en we vliegen alle kanten op. De pilletjes doen gelukkig wat ze moeten doen en ik geniet met volle teugen. Heerlijk! Eenmaal voor de kust van Whitsunday Island worden we per kleine groepjes met een rubberbootje aan land gebracht. We wandelen eerst naar een look-out point bovenop de heuvel. Als ik daar boven aan kom, weet ik niet wat ik zie... Mijnen bek valt open... Dit heb ik nog nooit gezien! Dat strand! Woooaooooaoooaooow!
Whitehaven Beach, die met die verschillende kleuren, is zowaar het mooiste strand dat ik ooit gezien heb. Het staat niet voor niets in de lijst van de mooiste beaches ter wereld. Scenes uit verschillende films, waaronder Pirates of the Carrabean zijn hier opgenomen. Uren kan je hier naar kijken... Die kleuren... F*cking heaven!! Een 7km lang parelwit strand met aan het einde een bochten wirwar van puur wit zand en turquoise aquamarine waterstromen, wat een postkaart!
Dit is mijn eerste echte 'wow' moment in Australia maar t is gelijk een om u tegen te zeggen en t maakt al t voorgaande gelijk goed. Ik kan dit niet vatten, dit is zo waanzinnig mooi! Samen met 'heart reef' staat dit in de top drie van meest gefotografeerde spots in Australia (na de Opera House in Sydney (done) en de Uluru Rock (to do) in het midden van het land).
Erna dalen we af. Als je erop loopt, word je letterlijk verblind door de witheit van het zand. Je kan je zonnebril niet afzetten of je ziet niks, heel apart. Het is het fijnste en zachtste zand waar ik ooit op gelopen heb en ooit zal op lopen. Kristal helder blauwe zee... Wat een droomscene... Mental picture!
Het zand werd onder andere gebruikt voor de Hubble telescoop van Nasa, omdat het zo fijn is. Ook de natuur errond is prachtig.
Helaas mogen we maar anderhalf uur op het eiland blijven, die klote regels... Zou hier wel even willen helemaal wegdromen... Dit is er eentje zoals je ze ziet op de covers van de luxe reisgidsen...
Terug de boot op val ik als een blok in slaap tot ik gewekt word door onze gids dat we ons moeten klaar maken voor de snorkel. We hebben een sting suite gekregen dat ons moet beschermen tegen sting rays. Helaas is dit geen wet suite die je ook tegen de koude beschermt... Brrr...
Ik spring het water in vol enthousiasme en t valt gelijk nog mee. De stroming is wel sterk dus ik moet weer mijn beste zwemkunsten boven halen om niet teveel zeewater binnen te krijgen. Dit is niet de GBR, die ligt verderop. De koralen die je hier aantreft zijn wel afkomstig van de Great Barrier. Echter veel koraal is dood en je moet echt aan de juiste kant snorkelen. Ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet onder de indruk. Ik heb in Indonesia vele malen mooier en spectaculairder gesnorkeld op Gili's, Amed en vooral Flores. Ben beetje verwend geweest daar natuurlijk. Moeilijk om dat nog te overtreffen. Ik spot wel een paar visjes en vooral koralen die ik nog niet gezien heb. Is wel genieten natuurlijk. Leen is door het dolle heen als ze uit het water komt. Ze heeft enkel nog maar in Mexico gesnorkeld en vond het fantastisch. Ook de meesten die voor de eerste keer snorkelen vonden het uiteraard geweldig. Hmmm, t zal aan mij liggen...
Ik blijf er voorlopig bij, niks overtreft Komodo National Park in Flores...
Ik hoop stiekem dat de Great Barrier Reef dat straks wel gaat doen...
Terug op de boot varen we terug naar ons privé eilandje. We krijgen een heerlijke Thaïse curry voorgeschoteld. Fretten da k ik hier doe! De kilo's vliegen er aan... Maja, veel activiteiten... Heb mijn riem even niet meer van doen. Gelukkig want in Bali gekocht voor 1eur en falling apart...
'S avonds hebben ze karaoke gepland. Hmmm, niet echt mijn ding.
De kapitein van onze catamaran is er ook. Ziekelijke kerel. Zo eentje die denkt dat de Nijl door zijn reet loopt, man, man, man. Heb hem al paar keer serieus op zijn plaats gezet want ben net iets te oud voor zijn gemene grapjes. Hij zit aan de Whiskey en begint me uit te scheiten omdat ik geen liedje wil zingen. Tja, dat moet je net doen... Mijn verbaal sterkste kant naar boven en krak... Hij druipt snel af. Later op de avond, wanneer een van de Britse jongens toevallig met zijn gsm in zijn ogen schijnt, loopt het fout af. Hij slaat helemaal door, loopt op die jongen af, pakt die telefoon en smasht hem tegen de grond. Iedereen staat perplex... Stilte... De 'bazin' lijkt stillaan te snappen dat dit niet goed gaat aflopen en maant hem aan te vertrekken. WTF?! Daar moet je de oudste voor zijn, al die kerels zijn verdomme begin de 20... Zo zielig...
De volgende morgen is hij nergens te bespeuren. We hebben een andere kapitein... Hij laat zich niet meer zien. De telefoon wordt vergoed. Het feed back papiertje zal rijkelijk volgeschreven worden...
De 2de ochtend staat er een wandeling op het programma tot aan 'Spion Kop', een look out point. Prachtige natuur en het uitzicht is prachtig. De meesten zijn aan t sterven maar ik ben vroeg gaan slapen en fris en monter, genieten! Love hiking...
Erna is er een fish feeding sessie op de pier. Mega grote vissen, reef sharks en tal van klein grut komt snoepjes eten. Je mag ernaast snorkelen maar vanop de pier heb je mooi overzicht en zie je ze net zo goed. Mijn eerste haaikes, al zijn ze maar een 50-tal meter lang, toch bijzonder. Straks op de GBR volgen er zeker nog, benieuwd...
Erna varen we terug naar Airlie Beach. Plots spot ik sportvliegtuigjes boven ons. Hmmm, interesting... Straks even uit chekken als ik terug in town ben. Die moeten vanuit Airlie Beach vertrekken, kan niet anders...
Leen en ik hebben beide nog een nacht geboekt maar morgen ochtend om 8am nemen we de bus richting noorden, zij naar Magnetic Island, ik all the way naar Cairns, mijn eindbestemming van de East Coast.

Ze wil nog boodschappen doen in de supermarkt voor ze vertrekt. Ik ga hier nooit winkelen en eet altijd lekker op resto. Ze vraagt of k niet mee kom en feitelijk nog zo geen slecht idee, ga broodje en potje Nutella scoren, heb ik wel zin in. Ze legt me uit onderweg uit hoe ze dat doet met al dat eten, koken en mee zeulen. T is voor de goedkoop natuurlijk en als ik t zo hoor, spaart ze hier inderdaad veel geld mee uit. Ben overtuigd, ga ook wat eten kopen. Mandje heb ik niet nodig want heb nie veel nodig. Tja, keer ma were... Het is lang geleden dat ik in een echte grote supermarkt heb gelopen en al die lekkere fruitjes, verse groenten, koekskes, chips en nootjes, kazen, vlezen, gerookte zalm, Activia'tjes zitten me allemaal zo zielig aan te staren. Bovendien heb ik honger, nooit goed! Ik moet jullie niet vertellen dat t voor mij hier allerminst om een besparing gaat... Kan mee moeite mijn zakken dragen... Smullen! Die mango activiatjes zijn heaven! Zo lekker! Veel sleuren ga k nie moeten doen, zal eerder sleuren worden op de wc...
Ernaast zit travel agency. Even rond snuffelen in search of.... 'Scenic flights'! Check! Dat moet ik hebben. Uurtje met sportvliegtuigje over de Whitsunday Islands en dan helemaal tot aan de GBR met 'Heart Reef', het kleine hartje dat op de cover van de meeste reisgidsen van Queensland staat. Leen verklaart me zot omdat het uiteraard niet goedkoop is. Tja, YOLO! Ben hier nu... Dit kan ik echt niet laten liggen...
Bus voor morgen ochtend annuleren en nachtbus boeken. Heb toch geen zin om mee da schoon weer ne helen dag, 12u lang, op nen bus te gaan zitten.
Airlie Beach staat ook beetje bekend om zijn bruisend nachtleven. Toch even gaan uittesten, voorzichtikes want anders ga k t mij beklagen in da vliegtuig morgen ochtend. De hele crew en een groot deel van de mensen van onze trip zijn er en t is best gezellig.
Wou es uitslapen maar zal voor andere keer zijn. 4 stuten mee choco en een activia'tje om mijn vroege dag mee te beginnen, heerlijk!
Op de luchthaven is de helft in het Engels en de ande helft in het Chinees geafficheerd. Ook de veiligheidsvoorschriften zijn tweetalig. Typisch voor die spleten! Er zitten er uiteraard ook op mijn vlucht. Na een half uur vliegen, zie ik die piloot hem omdraaien naar da vrouwmens. Ik draai me om en ze ligt te slapen... Te slapen! Kan je je dat nu voorstellen?!?! Dit is het mooiste, waanzinnigste, prachtigste, gaafste, coolste, onbeschrijflijkste wat ik ooit heb mogen aanschouwen in mijn leven en madam ligt te pitten!!! De helft van de mensen kan dit niet doen omdat het te duur is. Heb zin om haar uit da vliegtuig te duwen. Seriously?!?! Die spleetogen zijn echt degoutant!

Tja, wat moet ik hier nog over vertellen. Dit is insane! Die kleuren, die vormen, wat een meesterwerk van moeder natuur.
Mijn foto's zeggen genoeg... Ik ben ondersteboven en kan huilen van ontroering. Hier zijn geen woorden meer voor. Ik kan t nog steeds niet geloven dat ik net boven de Great Barrier Reef heb gehangen, dat ik zo iets waanzinnigs mooi heb gezien. Wat ik al dacht wordt bevestigd. Heb al super veel mega prachtige, spectaculaire dingen gezien maar dit is het absolute hoogtepunt van heel mijn reis. Ik ben volledig sprakeloos. Dit krijg je niet beschreven, dat moet je zien. Het kleine hartje in het midden van de reef is de kers op de taart. Moet spontaan even aan mijn mammie denken...
Een uur lang beleef ik de gaafste vliegtrip van mijn leven... Tomorrowland is er niks tegen...

Als ik terug kom, zijn de Duitse meisjes van op Fraser Island net gearriveerd, gezellig bijkletsen. Even niksen, wat zalig. Buiten gezellig op t terrasje in t zonneke. Heb nog een hele dag om even op adem te komen, wat heerlijk! Bikini aan en beetje aan de lagoon gaan pozen, denken wat's next. Morgen ochtend ben ik inmiddels op mijn 'voorlopige' eindbestemming... Ijsje eten, smoothie, koffie'tje drinken, da's lang geleden en ben helemaal relaxed.
Na 3u ben ik eruit, trip ligt vast tot ... home... Alleen dat boeken lukt maar niet... Da's voor morgen. Zalig dagje, was goeie beslissing om bus te verlaten.
Om half 9 boarden voor de laatste 630km noordwaarts. Pfff, is ver goed geweest mee dienen bus. Laatste nacht afzien... Of gewoon chillen en nagenieten van al dat wondermoois...


  • 15 Mei 2016 - 09:55

    Rianne:

    Waaouw, dit is echt amazing. Die kleuren van water, nog nooit zoiets gezien. Je maakt ons vet jaloers hier. Maar heerlijk om mee te mogen genieten. xx

  • 15 Mei 2016 - 17:30

    Marleen:

    Het is ontspannend en mooi om alles te lezen, geniet maar van al dat moois,het kan allemaal vlug veranderen.
    Dikke zoen uit leuven.

  • 16 Mei 2016 - 17:29

    Mariska:

    Hey, ff wat bij gelezen..... wat een gave verhalen toch zeg! Mega.
    Groot gelijk om zoveel mogelijk te doen. Geniet met volle teugen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 39538

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: