Wat een prachtig stukje aarde Part 1: Halong Bay - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu Wat een prachtig stukje aarde Part 1: Halong Bay - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu

Wat een prachtig stukje aarde Part 1: Halong Bay

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

24 Oktober 2015 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Na 2 dagen in Hanoi, had ik het wel even gehad met de enorme drukte en het lawaai. Het is een geweldige stad, maar je wordt gek na enkele dagen achter elkaar. Tour 3d/2n geboekt naar Halong Bay. Na het zien van 007 'Tomorrow Never Dies' 2 weken terug was ik al verliefd op Halong Bay zonder het echt gezien te hebben. Was dan ook een van de dingen waar ik het meest naar uit keek.
Op de bus van Hanoi naar Halong City 2 Amerikaanse jongens ontmoet, leek leuke groep om eerste dag/nacht mee door te brengen op het Golden Bay cruise schip.
Helaas moest ik als enigste bij het aankomen op de pier de groep verlaten en werd ik bij een andere groep gevoegd. Tja, zo gaat dat hier. Je wordt vaak van her naar der gestuurd en het programma wijzigt voortdurend. Maar je bent volledig afhankelijk van die Vietters, al went dat snel...
Maar wat erna volgde deed me de Amerikaantjes snel vergeten. Een adembenemende cruise door Halong Bay. Na het bezoeken van een van de vele caves, vaar je gedurende 2u door de baai, genietend van een apero'ke en een onbeschrijflijk mooie zonsondergang. Prachtig! Sprakeloos... Ongetwijfeld in mijn top 5 van mooiste plaatsen waar ik ooit geweest ben. Na zonsondergang mochten we van de boot springen en een verfrissend duikske nemen, deed deugd na een tropisch warme dag.
Diner en feestje op de boot waar je de gekste mensen ontmoet van overal ter wereld en de wildste reisverhalen te horen krijgt. We mochten op inktvissis vissen maar dat was niet zo'n succes, onze vis skills zijn dan ook nie echt ontwikkeld natuurlijk.
De volgende dag begonnen met een kayak vaart door de baai, geweldig, een ongekende rust en een prachtig uitzicht. Meer dobberen dan sporten... Genieten...
Na de lunch werd ik met een Israëlische jongen in een kleinere boot gedumpt terwijl de rest met de cruise terug naar de pier ging.
Wij werden ergens gedropt waar een aantal groepen samen kwamen. Mijn Franse hotelgenoten terug tegen gekomen en plots kwam er eentje rond mijn nek gevlogen, daar waren de Amerikanen weer. Heerlijk, reunited again. Samen naar Cat Ba Island gevaren waar we eerst een hiking trip hadden in het Cat Ba National Park. 2u in de verschroeiende hitte klimmen naar de top van het eiland op slippers... Zeikenat en met een hartslag van +200 de top bereikt. Opnieuw een adembenemend zicht en al snel vergeet je hoe je 3min eerder dacht dat je ging dood gaan. Feels like you're on top of the world. Prachtige groenen bergen, geweldig zicht.
Cristina ontmoet op de top, een Portugees meisje die de klim op haar blote voeten had afgelegd.
Na de lunch kon je optioneel activiteiten doen. Ik had eigenlijk maar in 1 ding zin, asap op Cat Ba beach gaan chillen met een boek. Klein strandje in een baai waar je zeteltje kon huren en genieten van het waanzinnige zicht. Ben niet verder geraakt dan chapter one in mijn boek want het is zonde om je ogen af te wenden van de prachtige natuur die je daar aantreft. De eerste uren lag ik daar nagenoeg alleen tot die locals gedaan hebben met werk/school en het strand plots overspoeld wordt door lawaaierige kinderen en locals... Gedaan met de rust en dan maar aan de bar gaan zitten mensen kijken. Heerlijk is dat. Rare vogels zijn het...
6u: massage time!
Terug bij de groep een lokale bar opgezocht met de Israëler, de Amerikanen en Cristina. Sisha roken. Kaartje leggen? Ok, why not. 5u lang hebben we zitten 'Shithead'en', geweldig leuk spel. Begonnen met ons 5'en en geëindigd met man of 12. Dat die Ieren geen normale mensen zijn, dat wisten we al, maar die Australiërs kunnen er ook wel wa van. Om 4u hebben ze ons uit die bar gegooid. Kapotgelachen maar ook beetje kapot gedronken...
Afspraak om 8.45u ten laatste aan de bus voor vertrek. Om 9u stonden ze op ons deur te bonken want we hadden ons gruwelijk overslapen, te zat om te beseffen dat we onze wekker moesten zetten. Iedereen zat te sterven en stinken in die bus en misselijk op de boot. Tot de kapitein vroeg wie er de cooking class wilde bijwonen. Of course!!! On the menu: fresh spring rolls. Hilarisch en ze smaakten nog ook.
Erna samen terug richring Hanoi. Het afscheid viel zwaar na zo'n leuke dagen samen dus we besloten om de nacht samen in Hanoi door te brengen want de volgende ochtend gingen de jongens naar Dalat, de Israëler naar het zuiden en cristina en ik naar Sapa. Super gezellige, leuke avond samen maar helaas weer veel te laat in bed... Om te slapen zijn we niet gekomen natuurlijk!
Het is zo leuk om zoveel geweldige mensen te ontmoeten, maar zo jammer dat je elke keer weer snel afscheid moet nemen.
Korte nacht want om half 7 stond de bus daar al om naar Sapa te gaan, grote dodo...

Halong translates as 'where the dragon descends into the sea'. Ze hebben in het Vietnamees niet veel woorden nodig. Snap ik, want van dit prachtig stukje aards paradijs word je gewoonweg stil... Adembenemend, onbeschrijflijk mooi, geweldig, waanzinnig... Don't say anything, just enjoy!
Dit moet je gezien hebben in je leven! AANRADER van formaat!

• 27 Oktober 2015 - 14:51

Martien:

Kuifje (maar dan de betere versie) in Vietnam ... kijk al uit naar volgend avonturenverslag!!

• 27 Oktober 2015 - 15:15

Timo:

Een verslag om direct een lonely planet extra aan te schaffen! En merci om de werklust te temperen!

thưởng thức các loại cocktail!

• 27 Oktober 2015 - 22:04

Rianne:

Vietnam komt steeds hoger op mijn lijstje! Misschien toch volgend jaar...