The world as I see it... - Reisverslag uit Sydney, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu The world as I see it... - Reisverslag uit Sydney, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu

The world as I see it...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

16 April 2016 | Australië, Sydney

Vluchtje Denpasar - Sydney: 6,5u, 110eur. Da's geen geld. AirAsia doet momenteel zware promo's op Australië. Uiteindelijk het dubbele betaald want nog moeten wachten op visa. Enfin, nog geen geld natuurlijk. Als we vanuit Bxl 7u de andere kant opvliegen, zitten we in NY. En dat helaas niet voor 200euro's...
De nachtvlucht was uiteraard de goedkoopste en snelste. Bovendien win ik dan een nachtje hotel dat ik niet moet betalen, ideaal. 'S nachts enkel vluchten naar China, Hong Kong en Australia. Ik kan hier de Europeanen op 1 hand tellen. Die Aussie's herken je ook uit de duust ze: vlooiballen, boertig, veel lawaai, bier all over en niet al te 'bedekt' gekleed... Da's toch ook een soortje... Geen wonder dat ze in Indonesia niet al te welkom en geliefd zijn. K zou ze nu ook nie in mijn kot willen hebben. Varkens zijn het!
Aan de gate is er nog een extra controle. Heel die zak moet open en alles wordt gecontroleerd. Al mijn briquets worden in beslag genomen, alsook het flesje water wat ik net, voorbij de scanning, gekocht heb. Overdreven toch...
Voor die vlieger de lucht in is, lig ik al te pitten, tot de piloot afkondigt dat we gaan dalen. Met elk half uur ne keer draaien want AirAsia is low cost en dus niet de meest comfortabele om een dutje te doen.
Local time: Denpasar +2, local temperature: 21 degrees oftewel: Denpasar -10! OMG!
Ik ben nog nie goed wakker en besef nog niet goed dat ik aan de andere kant van de wereld sta, wow Australia! Sweet! Kapot maar energiek van excitement. Wel een beetje frispies...
Customs declaration invullen. Iets aan te geven? Nee... Of toch... Die 25 goedkope pakjes sigaretten die ik mee genomen heb vanop Bali. Je mag maximum 50 sigaretten meenemen, zo'n 2,5 pakje dus. Ik had me voorgenomen 'no' in te vullen. Echter, wanneer ik onderaan moet tekenen voor waar en getrouw, krijg ik t benauwd. Eronder staat er nog eens extra dat je bij overtreding sowieso vervolgd wordt. Hmmm, is het mij dat waard? Als die rugzak straks door die scan gaat, zien ze zeker overal pakjes verstopt. Gesjost dus... 25 pakken op mijn lijfje plakken is nu ook niet echt een optie. Bon, 'yes' en vervolgens de exit 'declare'. Kan moeilijk 'yes' invullen en vervolgens naar 'nothing to declare' gaan natuurlijk. Da's t helemal zoeken... Een vriendelijke man vraagt me of ik alcohol of sigaretten bij heb. 'Yes, might be more than 50...' Heb ze nu ook nie geteld e vent. Heb verschillende halve pakken slingeren. Hij vraagt hoeveel precies. Ik zeg dat ik het niet goed weet. Hij vraagt nog een keer: 'hoeveel pakken?' Ik zeg, zo'n 7, waarvan niet allemaal vol. 'ik hang' denk ik... Of hij neemt ze in beslag, of ik moet er invoertaxen op betalen... Een pakje in Australia kost 40Aus, omgerekend zo'n 25eur. Ja, je leest het goed: 25 euro voor een pakje! Gekken! Als hij me die tas doet omdraaien en ik moet het verschil betalen, kom ik er nie goedkoop vanaf...
'First time in Australia?' Ja.... 'Allee, t is goed', zegt hij. 'Next time max 3 pakken e...'
Oef... Ik mag doorlopen en mijn zak moet zelfs niet meer onder de scan. Jiha! Dat weten we dan ook weer dat dit lukt... Even zweten toch... Ze lachen der hier niet mee. Alles is veel strenger geregeld. Zeker in vergelijking met Indonesië... Wat een wereld van verschil! Op alle vlakken zal later blijken...
Zelfde procedure als gewoonlijk: Atm, Vodaphone en treintje naar city center. De trein stopt bij station 'Central City', van daaruit is mijn hostel op loopafstand. Ik moet even chekken welke kant ik uit moet, koffie tentje opzoeken. Er is geen plaats op terras en ik ga bij een vent aan tafel zitten. We raken aan de praat en hij is net met pensioen en heeft een zeilboot gekocht. Na half uurtje gezellig kletsen, stelt hij voor hem later deze week te vergezellen bij een tochtje door Sydney Harbour. Lijkt me wel wat. Lieve mens.
Mijn hostel is ideaal gelegen, vlak naast centraal station van waaruit ik alle kanten op kan. Artistieke buurt met gezellige resto'kes. Direct es uit testen want het is pas 11u en ik kan nog niet inchekken. Ik heb terug gekozen voor een dorm. Ten eerste voor de goedkoop want een private room is hier minstens 100eur/nacht. Ten tweede voor het gezelschap natuurlijk. Ben sinds lange tijd terug helemaal alleen en dat moet toch even wennen. 30eur voor een stapelbedje in een 7 bed dorm is verdomme niet weinig maja, knopje even omdraaien. We zitten niet meer in Azië... In Vietnam had ik een nette private room in hotel voor 9eur/n... Wat een verschil...
T'is hier wel vree proper, goeie douche, vriendelijke mensen, gezellige rooftop bar en allerlei gratis activiteiten. We gaan ons hier nie vervelen!
Zin om de stad te verkennen en meteen er tegenaan.
Opmerkelijk:
- zo veel oudere mensen... In Azië ligt de gemiddelde levensduur zeer laag natuurlijk waardoor je eigenlijk heel weinig ouderen ziet. In Vietnam is 75% van de bevolking jonger dan 30... Op Flores is de gemiddelde levensduur 50 jaar...
- al die Chinezen hier, nie normaal... Lelijke, kleine dwergen mee 36 camera's... Maar ook veel Chinese locals... En die spuwen gewoon overal, degoutante mensen... There all over the place!
- veel daklozen en schooiers...
- top openbaar vervoer: geweldig georganiseerd.
- geen enkele van mijn stekkers kunnen in t stopcontact, weer helemaal andere... Kunnen ze dat es nie universeel maken?!?
- geweldig om overal gewoon Engels te kunnen praten, en iedereen verstaat elkaar...
- al die mooie, gebruinde mensen. T is net herfst en iedereen is nog mooi gekleurd van de zomer... Lekkere dieren!
- ik herken de toeristen niet meer want op die Chinezen na zijn ze natuurlijk allemaal wit... (Of getand...)
- daar zijn de Bmw's en de Audi's weer: die had ik al tijdje gemist...
- zeer vriendelijke, behulpzame mensen. Mega om eens niet de hele tijd aangestaard te worden en als 'vreemde' te worden aanzien. Hier zie je t verschil niet... Feels great, relief... In Azië zegt iedereen goeiedag tegen elkaar, hier niet... Even aan wennen.
- heel veel Britse invloeden, zie je meteen en overal... Culinaire invloeden van over de hele wereld, werkelijk de hele wereld...
- heel veel groen, prachtig aangelegde en verzorgde parken. Heel weinig honden of katten...
- bij ons overal duiven in het straatbeeld, hier prachtige papegaaien en andere mooie tropische vogels, gewoon op de straatverlichting... Fantastisch!
- NIEMAND, maar dan ook niemand rookt. Ik heb vandaag (buiten in mijn hostel) niemand gezien die rookt. Van de hele dag niet! Hoe kan dit?!? Heel vreemd. Op openbare plaatsen mag je vaak niet roken, ook al ben je in de open lucht. Hun beleid werkt! Zou nu ook geen zin hebben om 25eur te betalen voor ne pak... Dus ook nergens peuken...
- geen verkoop van alcoholische dranken in 7eleven of supermarkt, enkel in 'bottle shops' en niet na 10pm. Ook niet in mijn hostel. Iets minder...
- en het meest bijzondere van al: ik moet me even oriënteren als ik uit de metro stap en wil dit doen aan de hand van de zon... Die staat natuurlijk in het noorden te blinken. Dat is bizar!! Nog nooit zon gezien in het noorden... Heel apart... Raar.
Ze gaat hier wel een uurtje vroeger onder dan in Bali... Jammer.

The world as I see it...




  • 16 April 2016 - 14:54

    Rianne:

    Andere land, andere cultuur! Geniet ervan. Ik kan niet wachten tot je in het Great Barrier Reef gaat snorkelen. Lijkt me fantastisch. Dikke knuffel xx

  • 16 April 2016 - 17:52

    Madre:

    Ander land andere wetten. Dit wordt even aanpassen. Wacht tot je weer in België bent, dat is nog erger!
    Amuseer je maar omdat het kan!
    Dikke zoen, madre

  • 16 April 2016 - 20:23

    Mariska:

    Say Hi to Joshua ;-) heeeeeeel veeeeeel plezier daar!!!
    Xxxxxx

  • 16 April 2016 - 20:42

    Marleen:

    Geniet maar zoveel je kunt,het leven is al zo kort.Dikke zoen uit leuven.

  • 16 April 2016 - 20:55

    Martien:

    Als je ayor rock bezoekt, geen steentjes meenemen!!!!! Brengt ongeluk! Snorkelen in great reef daarentegen, doen, zegt Nadia. Groeten aan de kangoeroes, zoen, peet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 39597

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: