Mijn eindbestemming ligt vast... - Reisverslag uit Ban Kamala, Thailand van An D'hont - WaarBenJij.nu Mijn eindbestemming ligt vast... - Reisverslag uit Ban Kamala, Thailand van An D'hont - WaarBenJij.nu

Mijn eindbestemming ligt vast...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

13 December 2015 | Thailand, Ban Kamala

En dan heb ik het hier niet over de eindbestemming van deze reis...

Tijdens de eerste 6 weken kreeg ik vaak de vraag, "You're going to Phuket? Really? Why?" Phuket is eigenlijk bij ons (en ook bij mij) bekend geworden na de Tsunami in 2004. De Similan Islands, ten westen van Phuket waren het eerst getroffen, waarna Phuket, Krabi en Sumatra (Banda Aceh, Indonesië) volgden. De Phi Phi eilanden werden volledig weggespoeld... Onvoorstelbaar... (Zeker als je daar zo staat...)
De berichtgeving na deze enorme natuurramp gaven je min of meer een beeld van de getroffen regio's. Mijn indruk van Phuket was één groot vakantieparadijs, een beetje zoals de Costa Brava. 100'den grote hotels en resorts naast elkaar die de hele kustlijn in beslag nemen met beach bars, privé stranden en uiteraard sex toerisme, en vooral Westerse en Russische toeristen. Zo'n typisch degoutant gebeuren waar je eigenlijk liever ver weg van blijft. Benidorm in t kwadraat!
Waarom dan toch deze bestemming gekozen?
Omdat Schanwzie maar 1 week had, ze vooral wou genieten van zon, zee, strand en ne goeien uitgang, goed weer verzekerd, Check!
Maar vooral: Ko Phi Phi is vlakbij. De Phi Phi Islands liggen tussen Phuket Island en Krabi en ik was vorig jaar al aan de Krabi kant (Railey Beach) geweest en had dit klein paradijsje van daaruit al eens bezocht. Ik noem het een klein paradijsje, maar de mooiste postkaart is er niks tegen en ik wou dit pareltje absoluut aan haar tonen. Zoals je kon lezen in haar vorige verslag, heeft ze er ten volle van genoten. Dit blijft ook voor mij één van de mooiste plekjes op aarde: parelwitte stranden, helderblauw water, top snorkel bestemming, ongeziene views, onbeschrijflijk mooi is dit! Dit raak je nooit beu en hoewel ik niet vaak 2 keer naar dezelde plek zou reizen, ben ik er in minder dan 10 maanden tijd terug naartoe gegaan, en for sure wil ik het nog eens doen! Paradise!

Phuket is het grootste eiland van Thailand en ik moet mijn vooroordelen ongelijk geven. De grote resorts, de hotelstrook, de stranden en bars en uiteraard het sex toerisme en zijn ping pong shows zijn aanwezig maar dit enkel in Patong Beach. Daarnaast heeft het eiland wel meer te bieden. Net zoals Ibiza 2 uitersten kent, kan je ook op Phuket genieten van prachtige oases van rust en onbeschrijfelijke uitzichten.
En hoewel dit eiland helemaal niet op mijn bucket list verscheen, ben ik blij dat ik het gezien heb. Ik heb enorm genoten van de voorbije week met mijn beste, liefste vriendinnetje, maar ben ook nu ze helaas vertrokken is, nog even 3 daagjes maximaal aan het genieten op Phuket.
Ik dacht dat ik het enorm lastig zou hebben eens er iemand op bezoek zou komen en erna weer vertrekken. Ik ben inmiddels +50 dagen van huis weg. Helemaal niet! Hoewel ik haar uiteraard enorm mis, ben ik ook blij terug even op mezelf te zijn, mijn ding te kunnen doen. Ik weet (want ik krijg zo vaak de vraag) dat velen onder jullie zich dat niet kunnen voorstellen maar het is zo zalig om terug even op jezelf te zijn, even genieten van een glas wijn en je gedachten de vrije loop laten gaan, zonder te moeten praten, heerlijk! Even tot rust komen en chillen... Hoewel ik wat verkouden loop, heb ik me zo relaxed gevoeld vandaag, heerlijk hoe de tijd voorbij tikt zonder het te beseffen... Heerlijk hoe je uren niks kunt doen en je toch geen fractie van een seconde verveelt of afvraagt wat te doen next. Een staat van complete relaxheid noemen ze dat, is iets wat wij eigenlijk niet kennen en zelden ervaren... Iets wat je niet na een week of zelfs 2 of 3 bereikt, maar ik nu pas na 6 weken... Zalig hoe je lichaam zich daaraan aanpast, en hoe aanstekelijk dat werkt. Schwanzie is hier toegekomen, lijkbleek en in de stress van de komende drukke feestdagen die voor de deur staan. Maar in wat voor tijd ze helemaal relaxed en ontspannen was, is mega om dat zo te kunnen over dragen... Heerlijk gevoel is dat... Was ik wel benieuwd naar, zowel wanneer dit ging plaatsvinden alsook hoe je je dan voelt en hoe je lichaam reageert. Ik heb bijna geen haaruitval, mijn nagels zijn gezond en groeien als gek en ik mis mijn kwaaltjes die ik thuis heb helemaal niet... Wat de zon met een mens doet! Alleen al daarvoor zou je naar hier verhuizen... Dat... En zoveel meer...

Om een of andere vreemde reden, houdt ze niet van de Thaïse massages dus ik heb een weekske op mijn tanden moeten bijten. Gisteren na haar vertrek ben ik dan ook meteen richting eerste, beste massagesalon gelopen om mijn voetjes te laten verwennen. Ik lieg hier even... Na een emotioneel vertrek met uiteraard de nodige traantjes, heb ik eerst even met mijn R buddy gebeld, die mij op lieftallige wijze wist te troosten, thanks, weer enorm genoten van ons gesprek!

De laatste 2 nachten hadden we in Patong doorgebracht en ik wou na haar vertrek nog even alleen verder genieten dus ben beetje noordwaarts geklommen en vertoef nu in Kamala, het expat oord bij uitstek. Zit in een expat condominium waar heel weinig toeristen verblijven. Het is hier heel rustig en deze buurt heeft zich helemaal aangespast aan de 'buitenlandse tijdelijke inwoners'. Maw, alles in de buurt dus! Na een vermoeiend week zijn deze paar dagen rust heel welkom. Schwanzie was hier maar 1 week en wou letterlijk alles uit de dag én nacht halen... Slapen? 'Dat doe ik op t vliegtuig wel'. Gevolg: den dezen hier is gesloopt, verkoudheid en doodop. Vandaag eens uitgeslapen, wasje gedaan en mijn administratie bijgewerkt. Beeld je hier geen lastige karweien in e: vluchtje boeken, beetje slapen, hotelletje zoeken, es plonzen, tripje plannen, weer plonzen... En dan massageke... Tijdens mijn voetverwenning spot ik aan de overkant een Thaïs-Frans resto'ke. Altijd een goeie combo! In Gent heb je er ook zo'n goeie: 'Le Petit Grill', een Fransoos met een Thaïse vrouw, idem hier.
Op de menu: navarin d'agneau met gebakken patatjes en mayo! Moa lekker!! Ik dacht dat ik geen honger had want niet helemaal kip vandaag maar t bordje hoeven ze niet meer af te wassen. Profiterollekes, mousse au chocolat op de dessertkaart maar geen kazen te bespeuren. Ik dacht, ik kan t maar vragen e, en ja, hoor, enkele minuten later staat er een plateau de fromage voor mijn neus met un bon verre de vin rouge! Ca c'est le bonheur! Ik voelde mij gelijk wa mottig vandaag maar t is gelijk ook over... Zaligheid! Weer de gelukkigste mens ter wereld e: Thailand, where East meets West, the best of both worlds! Een goe massage en erna un diner déliceux!

Ik kan heel moeilijk beschrijven wat dit land met me doet. Van bij aankomst een week geleden had ik zo'n warm, goed, bijna vertrouwd gevoel, een gevoel van je op je gemak voelen, je goed voelen, relaxed, weten dat je hier alles hebt wat je wil, anytime, anywhere... Het toerisme maakt dit land rijk en ze zouden dan ook alles doen voor je. Hun missie is ons doen thuis voelen. En op een of andere manier slagen ze er ook bijzonder goed in. Ik heb me hier weer zo ongelooflijk goed gevoeld. Natuurlijk omdat het leuk was wat Vlaams gezelschap te hebben in Bangkok en erna omdat Schwanzie bij mij was, maar zelfs nu ze beiden weer weg zijn, voel ik mij hier zo goed, zo op mijn gemak, zo gelukkig... Ik zou mij hier thuis kunnen voelen. Ik moet alleen nog even wennen aan dat links rijden, mijn god, was dat opletten... (Ik ben niet meer gewoon om mij zo te concentreren e...).
Dit land en zijn mensen intrigeren me. Doen me verlangen naar meer, dieper, verder... Ik ben benieuwd naar de mens en land achter deze façade, wat ze voor ons met veel plezier opzetten. Ik ben benieuwd naar de echte, genuine, Thaïse ziel van deze mensen. En hoe kan je dit beter ontdekken dan in hun eigen taal. Wanneer ik terug thuis ben, wil ik -na Spaans- op mijn gemakje Thaïs leren, want ik heb in mezelf ontdekt dat Thailand een blijverke is...

Bij deze is mijn eindbestemming dan ook bekend! THAILAND it is!
Dat ik niet in België zou blijven, dat wist ik natuurlijk al langer...
(En stiekem had ik ook bij deze trip als missie een plekje zoeken om ooit eeuwig naar terug te keren, wel Maris, ik heb het gevonden!) Weet ook al wat we gaan doen maar dat vertel ik je over een week!
Kom ik nog terug? Natuurlijk! Maar mama, eens jij mij ooit zou verlaten, dan ben ik weg, dan kom ik voorgoed in dit paradijs wonen. Waar ik me thuis ga voelen! Maar ik vertrek niet voor jou ze... Don't worry...

Mama vroeg me een paar weken geleden via facetime wat ik wilde voor mijn Kerst. 'Niks' zei ik meteen... 'Ik heb hier alles... Of toch: dat jij naar hier komt!' Oei, lag even moeilijk... Nee, da kon nie, da ging nie lukken... Te ver, te moeilijk, alleen vliegen en al, nieie...
Maar mijn kerstdroom is uitgekomen, mijn mammie komt naar hier, JOEHOE!
Haar vlucht naar Jakarta is geboekt, 6 jan is mijn mama hier bij mij!! Slik...
...
...
...
Kan het nog steeds niet geloven... Mijn mooiste kerstcadeau ooit! Daar hoort de mooiste trip bij: East Java: Yogyakarta, Prambanan, Borobodur, Mount Bromo, Ijen en snorkelen op Bali! Kijk er ongelooflijk naar uit! Wordt ongetwijfeld het absolute summum van mijn reis!

Ondertussen ligt de planning voor de komende weken ook zo goed als vast:
Morgen nog dagje Phuket: chillen en admin
Erna 3d Singapore, zal kakkeduur zijn maar kijk ik wel naar uit!
Erna vlieg ik naar Jakarta en vervolgens door naar Bali, Lombok en de Gili's met Maris en Marco tot einde jaar.
Camille, een oude klasvriendin zit op Bali en tref ik erna tot mama komt de 6de. Ook Vlerick klasgenootje viert oud en nieuw op Bali.

In the end ben je hier nooit helemaal alleen...
Nog iemand die wil afkomen! Altijd welkom! Te boeken via andhont.waarbenjij.nu! Volboekt tot 20 januari... Wees dus snel, plaatsen zijn beperkt, first come, first served!

Sweet dreams from paradise! Xx













Grootste eiland van Thailand
Dnkt zijn welvaart aan de toeristensector

  • 13 December 2015 - 18:40

    Rianne:

    Wat ontzettend lief dat je moeder je komt bezoeken. Maar moeders doen dat! Mijn moeder, die nog nooit gevlogen had, eigenlijk nog nooit buiten Nederland was geweest (behalve België, wat 5 min. van haar huis is), is me ook in Tokyo komen opzoeken. Is gewoonweg super. Maar eerst komt Mariska nog. Java, Bali zijn prachtig. Bromo is schitterend. Ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart. Enjoy. Dikke knuffel xx

  • 13 December 2015 - 20:00

    Marleen Mareel:

    13 DEC.2015 20.00

    Wel wel wel,wat lees ik allemaal,iemand die haar aan de andere kant van de wereld zo zalig
    kan ontspannen en dan nog haar moeder op bezoek krijgt,das wel reuze.Ben echt wel een
    beetje jaloers op dat nietsdoen zonder je te vervelen.Kop leeg en aan niets denken en genieten
    van zo een mooi stukje wereld.Doe zo verder ,laat je verwennen en zet je reis zo verder.
    Groetjes uit een triesteg nat Leuven,helemaal geen kerstmis weer.XXX

  • 13 December 2015 - 21:56

    Mariska:

    Nog een klein weekje en dan zien we elkaar! Ik kan niet wachten!!!
    Ben benieuwd naar de plannen

  • 13 December 2015 - 22:51

    Madre:

    Verdomme Anneke, daar ben ik eventjes niet goed van. Zo een mooi verslag heb ik nog nooit gelezen. Ik tel de dagen af, dat mag je zeker zijn. Doe er hier alles aan om hier en daar vervangers te zoeken maar weet nu zeker dat we 7 januari voor 14 dagen weer samen zijn.
    Dikke knuffel!

  • 14 December 2015 - 07:13

    Smurfin:

    Hey little sister,
    Mooi & ontroerend en dus ook even slikken & een traan wegpinken; al is dat natuurlijk volledig ondergeschikt aan wat ik jullie gun samen. Het mooiste kerstcadeau heb je nu al gekregen, dus wat kan ik jullie nu nog meer wensen dat een fantastische tijd samen! X

  • 14 December 2015 - 09:31

    Martien:

    "Emmenez moi au bout de la terre, emmenez moi au pays des merveilles, il me semble que la misère, serait moins pénible au soleil" (Aznavour)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 39619

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: