Sydney has it all... - Reisverslag uit Sydney, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu Sydney has it all... - Reisverslag uit Sydney, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu

Sydney has it all...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

23 April 2016 | Australië, Sydney

"Sydney is the capital that every other Australian city loves to hate - but what that really means is that they all want to be just like it."
Sydney just has it all: verkoelende bergen, prachtige witte stranden, een culinair pareltje, massa's cultuur en kunst, een openbaar vervoer om u tegen te zeggen, prachtige groene oases, exotische beestjes, hippe bars en clubs, coole activiteiten, een ongeziene netheid en leuke, vriendelijke mensen...

Sydney is de oudste, grootste en meest diverse stad van Australië. De highlights en sights zijn zeer talrijk en met een korte tussenstop kom je er niet. Vandaar dat ik meteen een hele week gepland heb. Heb ik nog niet vaak gedaan...

Even schetsen:
Met 5 miljoen inwoners is dit de grootste stad van het land. De stad is gebouwd rond één van de grootste natuurlijke havens van de wereld. Het doet me beetje denken aan NY. Sydney city center as Manhatten en daarrond een aantal andere grote stadsdelen die samen de stad vormen. Daarrond nog tal van deelgemeenten die samen groot Sydney vormen. Maar daar houdt de vergelijking met Amerika dan ook totaal op. Het is één en al Brits. Londen maar zonder dat strontweer, zonder die hooligans van Britten, zonder master files en zonder die smaakloze fret. Nothing like it dus...

1. Geschiedenis, cultuur en kunst
De stad is genoemd naar de British Home secretary Lord Sydney. In 1606 maakte een Nederlander de eerste landing op Australische bodem. Maar in 1770 claimde een Brit de hele east coast toe aan de Britten. Tot dan leefden er lokale stammen, de aboriginals. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat deze er al 50.000 jaar leefden. De eerste 18 jaar leefden ze in vrede en harmonie en leerden ze van elkaar. Echter toen in 1788 een andere Brit aan land kwam in Sydney, beseften de aboriginals dat het niet zomaar een amicaal bezoekje was, maar dat de Engelsen er wel degelijk wilden blijven. De kolonisatie was een feit. Ze namen het land af en er heerste hongersnood en de pokken. Aan dit laatste overleed uiteindelijk 50% tot uitindlijk 90% van de oorspronkelijke bevolking.
Het is wel merkwaardig dat terwijl wij hier al de grootmeesters van de Renaissance hadden, er aan de andere kant van de wereld nog bijna oermensen leefden. Ze overleefden van de visvangst met speren en andere vleesbeestjes. De beschaving starte pas in de late 18de eeuw. Zo laat...
Op het einde van de 19de eeuw ontdekte men goud in Victoria, de zuidelijke staat. Dit zette Melbourne op de kaart. Lange tijd rivaliseerden beide grootsteden om het meesterschap. Met de vondst van het goud werd Melbourne de belangrijkste stad in terms of bevolkingsaantal, rijkdom en politiek belang. Melbourne groeide veel sneller dan Sydndey rond 1880. Beide steden kenden een verval tijdens de depressie van 1890 maar Sydney herstelde het snelst.
De strijd en rivaliteit tussen beiden ging verder tot de komst van de 'Commonwealth of Australia' in 1901. Er werd afgesproken dat de hoofdstad minstens 100km van Sydney vandaan moest liggen en toch makkelijk bereikbaar voor beiden. Dit is de reden dat niet Sydney de hoofdstad is maar Canberra. Ondanks dat Melbourne lang de zetel was voor het federaal parlement, groeide Sydneys bevolkingsaantal vele malen sneller.
Sydney werd het middelpunt van de Australische surf scene en de eerste ondergrondse treinen reden daar. Maar de echte doorbraak van de stad kwam er met de bouw van de Sydney Harbour bridge. De brug werd overnight het nationale symbool voor Australia. Melbourne is deze mokerslag nooit teboven gekomen. Een tweede vuistslag volgde met het spectaculaire Opera House, die internationaal veel aandacht met zich mee bracht. Tot slot verloor Melbourne de strijd om de Olympic Games in 2000, waarmee de strijd voor eeuwig begraven werd en Melbourne in Sydney zijn meerdere moest erkennen.
Sydney is ook lang de hoofdingang geweest voor duizenden migranten die vanuit elke hoek van de wereld kwamen, waardoor het een etnisch en cultureel zeer diverse stad is. Tegen 2004 kwam een derde van de stadsbevolking uit overzeese gebieden, met als koploper Asia.
Nadat Australia in 1901 een federatie werd, was het belangrijkste doel de Europese identiteit en waarden af te schermen van de Aziatische invloeden. Vandaar de enorme Britse identiteit...
Het land was lang geïsoleerd van de rest van de wereld en wanneer in 1914 WWI uitbrak, vertrouwden de Australiërs erop beschermd te worden door de Britten. Velen werden opgeroepen om mee te gaan vechten in Europa. 60.000 Australiërs werden gedood. Na de oorlog raakte het land in verval, mede door de grote depressie van 1929. Begin jaren 40 was Japan begonnen aan een groot offensief in Azië, terwijl Hitler lelijk huishield in Europa. Opnieuw rekende Australië op de steun en bescherming van de Britten, maar na hevige verliezen in Malaysia en Singapore, hadden deze niet veel extra middelen meer over. Gelukkig werd Australia als uitvalsbasis gebruikt door de Amerikanen, wat hen uiteindelijk redde van de overmacht door de Japs. Amerika had Australia gered, niet de Britten en daarmee was de Britse dominantie gelijk over.

Hoe weet ik dit allemaal? Helaas niet op de schoolbanken op St.-Bavo geleerd want ik weet niet hoe het bij jullie zit maar wij hebben niet bijzonder veel mee gekregen over de geschiedenis van Azië en Oceanië.
Maar wel omdat er zoveel interessante musea zijn in Sydney.
The Museum of Sydney vertelt de geschiedenis over de stad, de Aboriginals en de rivaliteit met Melbourne.
The Australian Museum is the natural museum of history en brengt vooral het verhaal van de fauna, flora en gesteenten. Na 4u had ik het nog niet allemaal gezien...
Het Museum of Contemporary Art en de Art Gallery of NSW (New South Wales) herbergen een fameuze collectie aan nationale en internationale kunstwerken, alsook aboriginal art.
Het Rocks museum gaat over het stadsdeel waar de Britten en migranten aan land kwamen en van waaruit de stadkern zich later uitbreidde.
Op gebied van geschiedenis, cultuur en kunst ben ik hier rijkelijk aan mijn trekken gekomen. Prachtige, boeiende, interessante musea.

2. Prachtige witte stranden
Huge verschil met Londen: je springt op de bus, gaat 10min oostwaarts en je hebt reusachtige, prachtige, witte stranden, waaronder het populaire Bondi Beach. Sydney is de geboorteplek van de surfing scene en je kan hier zalig surfen op de waanzinnige golven. Streling voor mijn oog...
Ook rond de noordkant van de haven heb je prachtige natuurlijke stranden, zoals Manly Beach, dat naast Palm Beach ligt, waar op Summer Bay Home and the Way werd opgenomen. Als je daar rond wandelt, zie je zo die figuren uit die serie. Ze passen er zo in. Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel mooie mensen bij elkaar gezien. Dan bedoel ik fysiek. Als je schone vrouwen wil zien, Sydney beach is the place to be. Nie normaal. Ze zijn natuurlijk geboren aan het strand... Allemaal perfect gevormd, geen vetje aan, donkerbruin getand. Alleen al voor naar de mensen te kijken zou je op t strand gaan liggen. Die surfer boys die voortdurend in en uit t water komen, rrrrrrrrrr.....
De stranden zijn heel uitgestrekt zodat je er niet allemaal op een hoop ligt gelijk in Blankenberge of Knokke.
Je hebt wel geen uitbaterij op de stranden, geen verhuur van zetelkes of bars. Handdoekje op t strand en tannen!
De weinig mensen die je ziet roken, zijn toeristen, garantie. Locals roken niet. Sinds een paar jaar hebben ze de sigaret op alle publieke plaatsen verbannen, ook buiten. Als je op straat loopt te roken, kom je om de haverklap in een 'non smoking area' terecht zoals bushaltes, voor musea, stadsparken, voor publieke gebouwen, terrassen... Sommige vuilsnisbakken hebben een asbak on top. Daar kan je roken. Bovendien kost een pakje 25eur wat natuurlijk totaly insane is! Maar het werkt. Massaal veel mensen zijn de laatste jaren gestopt met roken en voor de jeugd om te beginnen is het natuurlijk veel te duur. Knap gedaan...
De stranden zijn niet alleen de ideale poos plek maar ook geweldig om te wandelen. In de duinen/natuur eropheen zijn wandelroutes aangelegd. Je kan kilometers lang langs kliffen lopen met prachtige views, inclusief blote tetjes want in tegenstelling tot in Azië, mag je hier overal monokini zoveel je wil... Nu in Azië is da ook nie de moeite want die Aziatische snijbonen hebben amper bultjes...

3. Verkoelende bergen
60km ten westen van Sydney city heb je the Blue Mountains. De naam verwijst naar de Eucalyptus bomen die bij de fotosynthese een waas uitademen wat een soort blauwkleurige tint geeft aan het groen.
Dagtripje geboekt vanuit Sydney.
Ne vree rare wustenbak van ne chauffeur maar hij vertelt wel ronduit over de omgeving. Aangekomen op Echo Point, van waaruit je waanzinnig mooi zicht hebt, moeten we kiezen. 3u hiking trip zonder kabelbanen, 2u trip met 1 kabelbaan of geen hiking met 3 banen die je door het natural park geleiden. Een koppel van Kenia opteert voor de 2u trip. Ok, zegt hij, de rest gaat met mij mee. Wat een luie dessels. Ik zeg dat ik geen kabelbanen wil nemen en alles wil wandelen. Hij kijkt me zuchtend aan zo van 'daar hebben we weer eentje die lastig moet doen'. 'Where are you from?' Ik zeg Belgium waarop hij gelijk antwoordt dat die Belgen en die Duitsers altijd willen hiken. Tegen zijn goeste geeft hij me wat uitleg en we spreken 3u later af aan het top station van de kabelbaan.
Startpunt boven aan de view point waar honderden Chinezen bijeen gedrumt staat voor kiekjes. Abnormale mensen zijn dat. Ze kijken zelfs niet, ze trekken alleen maar foto's waarbij ze gewoon iedereen opzij duwen. In maatpakjes met roze schoentjes staan ze daar in die bergen foto's te trekken van elkaar. Lunatics!
De eerste paar honderden meters moet ik mij een weg banen tussen die trutjes die uit een dooske komen. Eens verder het woud in is het lekker rustig en tref ik alleen nog... Ja, inderdaad, Duitsers en locals. Zalig mooi en rustig is het hier. Prachtige trails door de bossen met mega views.
2u later ben ik op ons afgesproken punt en kan ik lekker nog een uurtje van de bergzon genieten...
Op de terugweg staat nog het Olympic Park op het programma. We zijn te laat en krijgen 5min om een foto te trekken... Tja... Daag...
We moeten op tijd de ferry op om terug de stad in te varen. Een reusachtige catamaran die met een ongeziene flexibiliteit door de haven scheurt. Zalig ding...
Maar wat een giga verschil met Indonesia...
Je moet netjes in de rij om aan te schuiven om via een pier te boarden. In Indo sta je met een groep mensen op een hoop en moet je door het water om op die boot te klimmen.
Eens aan boord, speelt een bandje 10 min over de veiligheid en wat je wel en niet mag doen. Niet roken, niet drinken, niet te dicht bij de reling, niet op de tapijtzone, bla bla bla... De reddingsvesten bevinden zich onder elke stoel...
In Indo hang je met je benen over de reling zoveel je wil, paf je waar en wanneer je wil en ga je lekker op het dek liggen om te tannen. Geen 1 keer heb ik ooit geweten waar die reddingskrengen liggen, als die er al zijn...
Eens vertrokken speelt een ander bandje dat er koffie, thee en andere frisdranken te verkrijgen zijn in de bar beneden. Waarschijnlijk voor de schurkenprijs van 5eur of zo...
In Indo roept een van die snotneuzen 'Bintang' van zodra je aan boord gaat. Voor een luttel eurotje... Zalig. Water? Nee, dat hebben we niet...
3 mannen in uniform verzorgen de veiligheid tijdens de rit.
In Indo hangen er 3 van die snotneuzen van amper 18 jaar tussen die motors te bengelen.
Ik laat het begaan en geniet van een prachtige zonsondergang vanop de boot. Al sta ik daar te bevriezen van de kou... In Indo...

4. Culinair pareltje
Al mis ik de simplicity, mentality, beauty en the peole of Indonesia enorm, de rijst begon stilaan onder mijn oksels te groeien. De Indonesische keuken is vrij ééntonig en na ruim drie maanden heb je t wel gehad.
Sydney is dus voor mij een ware bevrijding! Jiha, fretten! Gerookte zalm, belegde broodjes -helaas nie mee préparé...-, mega lekkere vlezen, chikken parmigiani, lekkere koffiekoeken, croissantjes, allerlei verfrissende slaatjes, verse burgers, croque monsieurs, en ... Belgian chocolates! Man, man, man, dat is hier paradijs voor mij!
Het is opmerkelijk dat het eerste waar je naar terug grijpt brood is. In Asia heb je nagenoeg weinig of geen brood. En dat heb ik enorm gemist! Elke ochtend mijn koffiekoekse met een heerlijke mocha koffie! De koffie is hier delicious!
Door de vele immigranten heb je een ongeziene culinaire varieteit. Elke keuken vanover de hele wereld heeft hier een plekje veroverd: Franse, Italiaans, sushi, Vietnamees, Thaïs, Indonesisch, Amerikaans, Mexicaans, you name it! Voor elk wat wils! Het is moeilijk te kiezen... De kilo's vliegen er hier gelijk weer aan. En sinds ik weer heel actief ben, heb ik de hele dag door honger, wat goed uitkomt!
De porties zijn hier ook veel groter. In Asia heb je van die kleine bordjes, wat voor mijn kleine hongertjes ideaal was. Ik moet even wennen aan het feit dat ik hier zelden mijn bord kan leeg eten, zonde van al dat lekkers...
Je kan je niet voorstellen wat een éclairke met een hartje doet, na al die maanden...

5. Public transport
Een zware file wil zoveel zeggen als een kleine vertaging bij ons. Zelden sta je hier stil. Die mensen zijn nie veel gewoon, beetje jaloers toch.
Dit komt natuurlijk door het ongelooflijk sterk georganiseerd openbaar vervoersnet. Zowel de bussen als de metro zijn hier mega. Dit werkt!
Mijn hostel is net naast Central station, van waaruit je makkelijk naar letterlijk alle plekjes kan, van de luchthaven tot alle sights tot de beaches. Alles is super uitgerust, duidelijk aangeduid en geen één keer heb ik op een overvolle metro of bus gezeten. Ongelooflijk netjes en tijdig allemaal. Een ticketsysteempje dat ik nog niet veel gezien heb maar ook dat zit zeer goed in elkaar. Wow! Knap!

6. Prachtige groene oases
Ook qua parken doet het me denken aan Londen of NY. Naast de vele stadsparken heb je de Botanische tuinen, waar je meer dan 140 soorten palmbomen kan bewonderen, alsook verschillende bananenbomen, orchideëen, a rose garden, a rain forest walk en veel planten van in de tijd van de aboriginals. Love it!
De parken zijn super mooi aangelegd, heel netjes en prachtig onderhouden. Ideaal ook voor dutjes... Ben natuurlijk niet meer gewoon om zoveel te tsjollen dus een power napje op een bankje is altijd welkom. Hoewel ik vaak wakker schiet en het een uur later is...

7. Exotische beestjes
Daarvoor zijn we natuurlijk gekomen e! We love the beestjes!
Toen ik aan het rondkijken was voor een tour in the Blue Mountains, kwam ik verschillende packages tegen, de ene was inclusief een wild life animal park, de andere niet. Zo'n 8-tal verschillende flyers uitgespit en t belangrijkste voor mij waren de hiking mogelijkheden, maar als er beestjes bij zitten, sure! Eerste stop voor we door rijden naar de bergen is een dierenpark waar je op de foto kan met koala's. Cool! Je staat in een rij aan te schuiven en die meet gaat zo'n beest halen om op een houten stok te zetten. De eerste kruipt er meteen weer af. Bon, dit gaat hem niet worden. 'Sorry guys, gonna get another one'. De tweede wil zelfs die stok niet op. Tja, mij zouden ze nu ook nie aan ne paal moeten hangen om te pozeren met wat gekke Chinezen... De vierde blijft uiteindelijk zitten, kauwend op wat lekkers dat ze die beesten toestoppen ter compensatie. Ze zijn zo tam, je kan ze aaien en mag ze vast houden voor de foto. Zo zachte beestjes...
We lopen verder het park in en plots zitten er allemaal skippies rondom ons. Jiha! Geweldig! Even testen hoever je kan gaan. Stapje dichter, nog eentje, er bijna naast, even recht in de ogen kijken, nog beetje verder, en proberen aaien. Allrighty! Ze zijn zo onbeschrijflijk zacht en lief. So cute! Dit is weer zo'n klein wow momentje. Ik ben dolgelukkig gelijk een klein kind die een poes mag aaien. En dan even een selfie momentje. Ze kijken zo sweet, ze zijn zo ongelooflijk schattig. Ik wil er gelijk eentje meenemen. Jammer dat je ze niet kan omhelzen en op je schoot pakken. Je zou ze opeten... Zo'n lieverds! Ik ben fan! De emoe die beetje verder zit, daar blijf je beter af. Wat een reuzebeesten en mega agresso's. Wel mooie kleuren. Prachtige vogels en papegaaien ook, zo mooie kleuren. Genieten!
Plots hoor ik door de microfoon 'last call voor PJ group' Oeps... Als ik bij de bus aankom, zit iedereen al lang te wachten en krijg ik een dikke sneer van diene rare wustenbak. Snauw zoveel als je wil mate, ik heb lekker geselfied met skippies! Mijn dag kan niet meer stuk!
Verder heb je in Sydney city ook de zoo en een aquarium park. Dat laatste doe ik nagenoeg in elke stad, Europa, Amerika... Visbeesten altijd geweldig. Echter, eens je op de Gili's en op Flores gaan snorkelen bent, heb je de meeste nu toch wel live mogen bewonderen. Enkelen ontbreken nog op mijn lijstje maar daar zal de Great Barrier Reef wel ruimschoots zijn duit in mijn zakje doen. Ik ga hier nie weg voor ik minstens een shark gezien heb waar ik bang van word... In mei wordt het walvissen seizoen, ideaal!
Verder naar het noorden is er nog een zoo, de Australia Zoo, dé zoo bij uistek dus laat ik t dan maar meteen goed doen...
Bovendien zijn beide attracties natuurlijk uiterst populair voor kids en als er nu es iets is waar ik niet zo goed tegen kan... You got the picture.

8. Netheid en mensen
Alles in Sydney is zo net en proper. Vermits je nergens mag paffen, liggen er ook nergens peuken op straat. Dikke boete ook als je hierop betrapt wordt. Overal vuilnisbakken, gesorteerd, dus nagenoeg geen vuil op straat. Overal publieke toiletten ook, waar je letterlijk van de bril kan eten. Ongelooflijk! Bus, metro, park, bank, stoep, you name it, alles is super clean. Het vergt uiteraard enige discipline maar dit is wel mega aangenaam en prettig vertoeven. Ik hoef geen wc rol meer mee te slepen, geen zakdoekjes of tissues, overal de nodige faciliteiten present. Zalig!
Iedereen spreekt uiteraard Engels, handig! Die Aussies zijn zo vriendelijk en behulpzaam. Beetje op zijn Brits/Amerikaans met 'dear' en 'love' en 'sweetie'... Maar je mag ze alles vragen, ze helpen je, denken met je mee, zoeken dingen uit voor je. Ze zijn echt nothing like die varkens die ik in Bali heb ontmoet.
Mensen zijn ook gewoon vriendelijk, vreemden praten met elkaar op de bus en metro, ongeacht race, age or sex. Down to earth, gewoon. Ik heb hier nog geen kakwijven, pretten of omhoog gevallen ego's gezien. Nee, gewoon... Netjes, verzorgd gekleed, maar gewoon... Heel weinig mensen in maatpakken, heel casual allemaal, veel slippers, sneakers, shorts, doesn't matter, gewoon...

9. Coole activiteiten
Sydney is een 'coole' stad en heeft bijgevolg ook enkele coole activiteiten. Je kan bike tours doen over de bruggen, maar je kan ze bijvoorbeeld ook beklimmen, de Harbour Bridge. Helaas vind ik dit beetje overdreven duur en ik ben nu geen held om daar van boven aan wa kabels te gaan bengelen. Kwestie van geen 'in de gloria'tje' tegen te komen ee...

10. Nightlife
In een wereldstad als Sydney heb je natuurlijk een bruisend nachtleven en ik had me voorgenomen er toch wel eens dik van te proeven. Helaas... Was ik elke avond zo moe van al dat rond tsjollen en bezoeken. En bovendien had ik geen kleren. Te koud en niks deftig om aan te trekken.
Maar ongetwijfeld heel wat gezellige bars en resto'kes. Degene die ik in mijn chill buurt gedaan heb waren in ieder geval meer dan gezellig!
Mama zei, is normaal na 6 maanden in +30, na enkele dagen zal je wel weer aan die temperaturen gaan wennen. Niet dus... Laatste activiteit voor we Sydney verlaten: H&M binnen en een jeans broek gaan scoren, alsook nieuwe sokken en nieuwe onderbroeken want er blijft nie veel meer van stof over... Een dik pulleke ook en we kunnen de nachtbus op...

Sydney is een fantastische wereldstad, staat naast London, Parijs, Bangkok en NY, for sure. Heb enorm genoten van de diversiteit, de bezienswaardigheden en uiteraard van al dat lekkers! Aanrader van formaat!
Sydney has it all!

Maar vraag me af in hoeverre representatief voor Australië... Is dit het echte Australië? On verra...

Krijg hier net een Lotus speculaasje van een Antwerps stadsgenootje... Een klein 'me-momentje'... Heerlijk!

  • 25 April 2016 - 17:28

    Rianne:

    Wat een heerlijk verhaal weer. Het klinkt als thuiskomen na Azië. Geniet ervan. Dikke knuffel xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 39593

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: