Charming MELBOURNE aka little Asia... - Reisverslag uit Melbourne, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu Charming MELBOURNE aka little Asia... - Reisverslag uit Melbourne, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu

Charming MELBOURNE aka little Asia...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

22 Mei 2016 | Australië, Melbourne

Om 4u schiet ik wakker als er eentje een vree raar geluidje produceert. Gaan plassen en niet meer de moeite om terug in te slapen want binnen half uur staat mijne wekker. Early flight richting zuiden. In de luchthaven is er niemand, ik sta alleen aan de check-in balie, hmmm, vreemd. Alles gaat super vlotjes en ga op t toilet mijn gazet lezen.
Een Boeing 787 met nog geen 50 man op. Onvoorstelbaar... Kunnen ze geen kleiner modelleke pakken?! Voordeel: 3 zetels voor mij alleen en voor we de lucht in zijn, lig ik al horizontaal te knurren. Gisteren heeft het de hele dag water gegoten en toen ik deze morgen in alle stilte de hostel uit glipte, was het zwembad tot aan de rand vol... Het weer is volledig omgeslaan en ideale timing om mij hier uit de voeten te maken. Die vlieger gaat alle kanten op...
Nog voor ik in de luchthaven toekwam, zat ik mij al te pletter te zweten mee mijn jeans, fleece en schoenen. Nog snel die slippers terug aan maar in t vliegtuig zit ik al gauw mee mijn sokken aan en 4 lagen. Waarom moeten ze daar toch altijd zo ne frigo van maken? In de luchthaven van Melbourne loopt de helft mee ne frak aan, oei, da belooft... Skybus naar de stad voor 20aus en van daaruit heb je gratis shuttlebusje die iedereen aan zijn hostel dropt, sweet...
Het is middag en ik mag al inchekken. Normaal pas vanaf 2pm maar er is nog een bedje vrij. Zou mij wel even willen verfrissen maar als ik binnen kom, liggen er daar nog 2 te stinken in hun nest. Dan maar stilletjes het nodige nemen en wegwezen.
Heb honger... Gisteren avond niet meer gegeten want zit al 3 dagen propvol. Mijn buik staat gezwollen van al die lekkere vlezen en brood. Ben erin geslaagd om 1,5 pul mayo op te fretten in 1 week tijd en t is t eraan te zien. Krijg mijn jeansbroek nie meer dicht. Best iets licht dus. De hele buurt is bezaaid met Asian resto's: hopen Chinezen maar zowat elk land is vertegenwoordigd: Japan, Korea, Malaysia, Indonesia, Thailand, India en Vietnam... Pfff, nie veel zin in op mijn nuchtere maag. Hoewel, Vietnamees is zo lang geleden, lust ik wel. Een heerlijke verse spring roll met crab en advocado en een wokje met beef, verse groentjes en lemongrass, mega lekker maar t is geen Asian portie. Bakje vragen en mee voor vanavond. 'Lekker en licht'. Ideaal.
Melbourne is een multiculturele stad, de Aussies zijn hier duidelijk in de minderheid en volledig outnumbered door die spleten. Heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien, enfin, verschillende... Toen ze destijds goud gevonden hebben in Victoria en Melbourne al snel uitgroeide tot de rijkste stad van Australia, zijn er veel immigranten gekomen, waaronder massa's Aziaten. Veel Vietnamezen zijn hun land uitgevlucht tijdens de oorlog. Er zijn hier heel goede universiteiten en t is low season dus t is goedkoper nu. Een ware overstroming...
Zit ondertussen in de derde provincie, na New South Wales en Queensland zitten we in Victoria, de goudstaat. T is eraan te zien: Organisator van Australian Open en F1... Der zit hier poen!
Leuke stad, gezellig, overal muziek, straat theater of street art. Mooie architectuur hoewel Melbourne hier wel het onderspit moet delven voor Sydney en Brisbane. Heb geen zin in een museum, ben te moe en wil dat in volle concentratie kunnen doen. Australian Centre for the Moving Image lijkt me wel luchtige kost, vanaf eind 19de eeuw toen de eerste bewegende beelden opkwamen, tot de opkomst van de tv in 1920, over het succes van Mario en Luigi, het ontstaan van Internet tot de social media van vandaag. Alle succesvolle reeksen en films krijgen hun plekje aan de muur. Grappig, die beelden van Neighbours en Home and the Way. Wist niet dat Kate Blanchett in Melbourne geboren is en dus een Australische is... Weer mijn algemene kennis wat bijgeschaafd sie...
Na een uur krijg ik het lastig en kan ik niks meer opnemen, geen zin meer... Ga luchtje scheppen en op t gemakske terug richting hostel wandelen. Die dikke koe onder mij ligt nog altijd in haar bed, mee ne pak koeken. Naast haar zit een Chinese haar koffer te ordenen. Man, man, man, 5 toiletzakken, allerlei brol, allemaal in t goud en roze. En alles zit in aparte plastic zakken. Een uur aan een stuk da geritsel. Derin, der weer uit, opnieuw sorteren, in een ander zakske... Wou even een powernapje doen maar t zal voor nen andere keer zijn. Damn! Dan maar naar beneden wat opzoekwerk doen voor de tour die ik wil doen. Wou een 2-daagse maar is heel duur en de meeste bieden het in 1 dag aan. Hmmm, ga hier dagje over hebben, hoeft nie echt bij deze temperaturen. T is zo welles nietes weertje. De hele dag door kousen uit, kousen weer aan, 2 lagen, dan weer drie, binnen weer te warm, buiten veel wind. Eigenlijk is t nog zo kou nie maar vree windje. En in tegenstelling tot in Sydney waar elk museum of gallerij een vrieskast was, is het hier tettenheet in die gebouwen. Had ik maar mijn sleffers aangehouden, zit me te pletter te zweten in die schoenen, tijdje geleden dat ik ze nog gedragen heb...
Als ik terug boven kom, ligt de buffalo ne pak chips te verorberen. Shit, en ze is al zo vet... Even later ligt ze mega luid te ronken mee die zak op haren buik, vetzak! Heb t hier weer getroffen... Ga boven restje Vietnamees opeten. Geen messen en vorken te vinden. Voor 10aus deposit krijg je aan de receptie een cutlery set. Ik wil gewoon een vork... Gaat niet, moet de hele ikea doos meezeulen. Wusten!
Boven zit er ne zatte snotneus aan tafel luidkeels te zingen en lachen... Pfff, kan er gelijk nie zo goe tegen, beetje moe. Geen zin om boven de boerderij te gaan liggen dus ga avondwandelingske maken. Wat een charmante stad. Overal langs de rivier gezellige barkes en resto'kes, leuk verlicht, goe muziekske. Massa's straatmuziekanten van alle genres. Overal kuierende mensen. Wel veel daklozen en schooiers. Valt me meer op dan in de andere steden.
Anderhalf uurtje mijn zintuigen laten snuiven, genieten... Doet deugd...

Lig in mijn bed nu met een muziekje in mijn oren want ben da geritsel van diene zak chips kotsebeu. Zit die bull nu nog nie vol? Straks ontploft ze... Ze mag dan ver stoppen mee laweid maken want wil slapen. Morgen museumdag, kijk er naar uit want zal een boeiend pareltje geschiedenis zijn, me like...

Melbourne was een twijfelgevalletje maar geen secone spijt van gehad vandaag, smaakt naar meer...

Eerst -hopelijk- eens een goeie nachtrust.

  • 22 Mei 2016 - 19:54

    Madre:

    Dhontje, heb me kapotgeslagen met je kamergenoot. Hopelijk heb je toch beetje kunnen slapen. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 39551

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: