Kuranda: hippies, souvenirs en jungle - Reisverslag uit Kuranda, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu Kuranda: hippies, souvenirs en jungle - Reisverslag uit Kuranda, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu

Kuranda: hippies, souvenirs en jungle

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

16 Mei 2016 | Australië, Kuranda

Na dagje chillen , kletsen, schrijven, admin bijwerken ging ik es heel vroeg slapen. Hostel heeft echter zo'n sociale rokershoek dat dat heel moeilijk is. Moment dat ik slaapwel zeg tegen de ene tafel, zit aan de tafel ernaast een Nederlands meisje alleen te app'en. Samen nog flesje wijn geleegd. Super gezellig zitten kletsen over onze ervaringen en de verschillen tussen Be & Ne. T is gelijk een copie van Kim Clijsters, grappig. Volgende ochtend wekkertje want heb eerste tripje geboekt: Kuranda, een dorpje temidden van de jungle waar er heel veel 'heritage markets' zijn en de meesten gaan er gewoon heen om souvenirtjes te kopen. Geen plaats voor en ga nog niet meteen naar huis dus best niet teveel geld meenemen om aan de verleiding te kunnen weerstaan. Nu, meestal niet veel moeite mee want al dienen brol...
Wat mij vooral aanspreekt aan de trip is de jungle en rainforest. Je kan er met de lijnbus naartoe of met een scenic railway. Kostelijke grap maar dan geniet je wel van mooie views. Of course. 2u lang op een verzorgde toeristentrein die af en toe wat langzamer bolt om foto's te kunnen maken van het prachtige uitzicht. Zo chill en genieten. Net voor Kuranda stoppen we aan een van de grootste watervallen van Noord-Queensland. Wow! Had ik even niet zien aankomen. Heb er al veel gezien maar deze behoort toch tot de toppertjes. Hij is massive...
In het dorp aangekomen weet ik niet wat ik zie. Een dorp vol aboriginals en hippies. Wat een rare vogels, man, man... Die leven echt in een andere wereld... Ietsje 'hoger' dan ons toch... Super grappig om te zien. Je kan geen normale conversaties met die mensen voeren, gewoon even meedoen...
Heb 3u de tijd. Je kan verschillende activiteiten doen, gaande van koala park, bird park, marktjes, kids activities. Prioriteit voor mij zijn de walking trails. Doe ik eerst en dan zie ik wel hoeveel tijd ik over heb. Heb al koala's en kangeroes gezien... T's vooral tijd om es eentje te degusteren!
Dit dorpje ligt echt temidden van de jungle en na 3 min wandelen ben ik midden in de rainforest. Zalig... Als ik alleen wandel, wat ik meestal doe, spot ik veel meer dan wanneer ik loop te kletsen. De meeste dingen komen me bekend voor maar prachtige omgeving. Wat een rust, wat een genot. Ik doe dit ook liefst alleen, op mezelf, beetje rondkijken, gedachten laten zweven en gewoon genieten van dit moois. Vaak kan ik op zo'n wandelingen het best nadenken over bepaalde zaken en kom ik er meestal ook wel uit. Mijn hoofd is natuurlijk al heel lang leeg en ik zit al in een ver gevorderd stadium in de ondekkingsreis naar mijn eigen persoonlijkheid, wensen en geluk.
Toch bots ik vaak nog op nieuwigheden, details of plots even heel ver 'out of the box' gedacht. Plots pumpt er dan een of ander gek idee op, waar ik dan even op verder borduur... Grappig. Het is ook vreemd hoe soms bepaalde gebeurtenissen of momentopnames uit het verleden plots tevoorschijn komen. Hoe, wat, vanwaar? Geen idee, plots is het er. Of een bepaald moment van tijdens mijn reis waar ik dan even van geniet en een soort van herbeleef. Onze hersenen kunnen heel rare kronkels maken als je stress hebt, maar nog veel meer als je volledig stress vrij bent. Gebeurtenissen die al lang weg geveegd waren, die ik bijna vergeten was, of in een vergeethoekje had geduwd, die ik altijd uit de weg ging. Echter, nu mijn hoofd vrij is, is er plaats voor alles, vind ik zelfs leuk en spannend. Ik kan op een heel andere manier tegen dingen aan kijken nu. Er is weinig dat me nog pijn doet, of doet huilen omdat ik zo eindeloos relaxed ben, gelukkig ben en me goed voel. Dan kan een mens natuurlijk veel meer 'handelen'. Apart om nu wel gedachten toe te laten, die ik lang niet wou tegenkomen, even te laten bezinken, opnieuw laten afspelen en nuchter over te gaan. Vaak kijk ik op een heel andere manier naar bepaalde zaken dan toen ze effectief plaats vonden. Alles krijgt een plaatsje in the end...
Daar is het dorpje alweer... Toch even gaan rond snuisteren. Ze hebben best nog mooie waren. En kan het uiteraard niet laten om toch wat leuke aboriginal stuffjes te scoren: een paar rode 'opal' oorringetjes, een mini boomerang en onderleggertjes voor glazen met leuke Australian beestjes op. Zoek ik al lang, kan ik niet laten liggen nu ik eindelijk iets naar mijn goeste heb gevonden. T is tijd, ik moet gaan...
De terugrreis is met een kabelbaan, zo'n ski-eitje. Ik vertrek op het hoogste station. In tegenstelling tot op skireis, waar ze die bollen vol proppen, zit ik helemaam alleen in een eitje voor 6, cool. De tocht gaat door de rainforest, erboven eigenlijk. Ik zie alleen maar groen, kilometers lang hoge canopies, met in de verte de bergen die bijna gaan slapen in hun wolkenbedje. Wow! En dan de watervallen weer, vanuit de hoogte, prachtig! Af en toe kom ik bij een tussen station, waar ik kan uitstappen voor een rainforest board walk. De afdaling duurt ongeveer een uur. Mega...
Beneden wacht de bus om terug naar de stad te gaan.

Terug in mijn hostel zijn de meesten ondertussen terug van hun dagtripjes. Aan de rokerstafel wordt er dan ook druk bijgekletst over alle ervaringen. Iedereen doet hier uiteindelijk dezelfde uitstappen en zo help je om sommige twijfelaars over de streep te trekken. Anderen doen hier gewoon niks en zitten al dan niet nog in hun slaaptenue te chillen... Ik heb al zo vaak zoveel backpackers gezien die ergens 'hangen' en de hele week niks doen. Man, man, zou ik niet kunnen. Er is zoveel moois te zien en trips zat zodat iedereen aan zijn trekken komt. Maja, vlooiers heb je overal natuurlijk.
'S avonds zitten we gezellig met z'n allen buiten te kletsen over vanalles en nog wat. Iedereen kookt zijn eigen potje, heeft zijn eigen flesje gescoord en altijd heel gezellige boel. Diegenen die volgende dag vroeg uit de veren moeten gaan meestal rond 22u pitten. Ik hoor hier deze keer niet bij en blijf plakken met Amerikaan, Canadees, Denen en bende Duitsers. Alle jongeren die hier werken zijn Europeanen. 4 van hen werken gewoon voor free accomodation. Ze moeten 2,5u per dag schoonmaken en de was doen en hiervoor mogen ze hier gratis slapen en de faciliteiten gebruiken. Ze worden verder niet betaald. Ze slapen wel samen in een dorm. Er zit een Deens koppeltje bij en die zijn dus eigenlijk nooit eens op hun zelf. Kan ook niet gezond zijn. De Ier en Liverpoolse die aan de receptie werken, werken hier full-time en wonen buiten de hostel. Anders hebben ze nooit rust.
Tegen 3u is t genoeg geweest, ben doodop en ga es een dutje doen. Wil morgen eigenlijk naar de Botanical Gardens gaan wandelen. Hmmm...
Uitslapen is geen optie want de collega's die tussen 6u en 7u moeten opstaan maken je toch sowieso wakker. Erna is er nog wel wat passage en dan komt de house keeping... Tja, we zijn toch wakker...
Op t gemak ontbijtje, beetje gazet lezen en kletsen met de 'hangers'. Ik moet iets doen... In de namiddag ga ik wandelen in Cairns, klein, gezellig stadje. Mooie Esplanande en lagoon naast de zee. Er is hier geen strand, wel een giga lagoon om in te zwemmen en rond te pozen. Er ligt veel volk, vooral backpackers... Ideaal om mensen weer tegen het lijf te lopen. Ga snorkeltripje boeken voor donderdag en ijsje eten. Op de terugweg loop ik langs verschillende salons. Hmmm, mijn voeten en tenen zien er niet uit, de nagellak hangt er nog voor de helft aan en zou wel eens een onderhoudje kunnen gebruiken. Pedicure: 35aus, te doen. Ik mag in zo'n grote zetel gaan zitten en ze zet meteen de rugleuning massage aan, ideal! De salons worden uitgebaat door Aziaten en ook alle medewerekers zijn Asian. Pak vezorgder wel dan in Thailand of Indonesia. Na het lakken, zegt ze om nog 10min te wachten tot het droog is. No problem in die stoel. Na 40min vind ik het genoeg, lig hier al meer dan een uur en we zijn relaxed.
Op straat tref ik de Nederlandse dame uit mijn hostel. Ze komt ook net uit t salon, grappig. Nog wat boodschapjes doen en vroeg die nest in want morgen absolute hoogtepunt: snokeltripje op de Great Barrier Reef. Zalig die bedden hier!
Slaapwel...

  • 21 Mei 2016 - 08:10

    Rianne:

    Wat een heerlijk verhaal weer om het weekend mee te beginnen. Aan de foto's te zien is het daar fantastisch en vooral het snorkelen. Dikke knuffel xx

  • 21 Mei 2016 - 08:33

    Madre:

    Mijn dhontje,

    Zo relaxed heb ik je nog nooit gehoord. Zalig!

  • 21 Mei 2016 - 13:00

    Smurfin:

    Hi, inderdaad alweer zalig om te lezen bij mijn salade met verse garnalen uit Breskens! Dikke zoen, smurfinneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 39564

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: