WTF?!?! Belachelijk! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu WTF?!?! Belachelijk! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van An D'hont - WaarBenJij.nu

WTF?!?! Belachelijk!

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

26 April 2016 | Australië, Byron Bay

In Bali kreeg ik vaak de vraag waarom ik niet naar Australië ging. Ik was niet echt overtuigd, wou eigenlijk in Azië blijven en vooral: 'Australia is so big, I just don't know where to start'. Start in Sydney en ga noordwaarts langs de East Coast kreeg ik altijd als antwoord. Allrighty. Ik dacht ik ga een weekje Sydney doen en als het me bevalt ga ik verder. If not, keer ik terug naar Asia. Sydney was geweldig en wekte een zekere nieuwsgierigheid op naar meer Down Under.
In mijn hostel in Sydney een heel leuk jong Brits koppeltje ontmoet, Benny en Gabriella. Hun hadden dezelfde plannen, en ook veel tijd...
Toch even aanpassen, nieuw continent, nieuw land, andere transportmogelijkheden. Even uitzoeken wat de beste manier is om te reizen. Het makkelijkst, meest flexibele en wat veel koppels/vrienden doen is een camper huren en rond trekken. Echter, geen reispartner voor t moment en geen rijbewijs dus momenteel geen optie. Er is een nationale bus compagnie, Greyhound Australia, die een soort hop-on hop-off bus is en die de hele East Coast afrijdt van Melbourne tot helemaal in het noorden. Niet goedkoop maar wel de beste optie voor iemand zonder concrete plannen... Je krijgt een personal booking number, een pincode en je kan zelf online alles boeken wanneer je maar wil. Bovendien is dit ideaal om veel te zien want als je vliegt, zie je natuurlijk niks. Melbourne ligt helemaal in het zuiden, dan heb je Sydney, Brisbane en Cairns in het noorden. Ertussen ligt nog een luchthaven in de Gold Coast. Maar tussen al deze grote steden in ligt natuurlijk de pracht van mother nature, parelwitte surfstranden, gigantisch grote groene national parks, en het absolute hoogtepunt: the Great Barrier Reef die zich uitstrekt over een afstand van 2300km.
Sydney - Cairns: 2.500km, wow! Even onderschat... Voor 290eur heb ik een ticket all the way north. Eerste tussenstop ga k t mij gemakkelijk maken en B&G volgen. Hun zijn al twee dagen eerder vanuit Sydney vertokken en hebben me hun hostel doorgestuurd in Byron Bay. Ik ga daarheen voor 3 nachten en zie wel. Vanaf nu laat ik het echt helemaal op me afkomen. Vind ik het ergens leuk, dan blijf ik daar hangen, vind ik het maar niks, off we go again. Spannend...
Eerste tegenvaller, de bus van Sydney naar Byron Bay is een nachtbus... Geen opties om overdag te rijden. Damn! Het is ongeveer 750km maar we maken zo'n 14-tal stops en totale reistijd bijgevolg zo'n 13u... Gelukkig heb ik mij een jeans broek en pull gekocht om die airco bus in te gaan. Het is zo'n grote reisbus en plek zat, lekker dubbel zetelke voor mij alleen. Prince in mijn oren en tukken... Maja, bijna elk uurt stopt dat kreng om mensen in en uit te laten stappen. Telkens die lichten aan, door die microfoon,... Dit is de hell-on hell-off bus en meteen heb ik al spijt dat ik een ticket gekocht heb voor de volle 2500km... Maja, we zien wel...
De hele rit is het aan t watergieten en zit ik warm ingeduffeld in mijn nieuwe fleece.
Wanneer ik wakker word om half 7, is er een prachtig zonnetje. We worden gedropt aan de bushalte in Byron Bay. Nog even snel van de bus wifi gebruik maken om google maps te raadplegen. Ik heb YHA geboekt, Youth Hostel Australia, is een keten en de hostels zijn altijd ideaal gelegen en afgestemd op belangrijke punten zoals trein en bushaltes en zo. 500m verder sta ik voor een gesloten deur. Reception opening hours from 8am... Shit. Ik ben een zombie die daar staat en via een zij ingangetje weet ik mij een weg naar binnen te banen om in de internet room op ne zetel te gaan pitten.
Mijn bed is vrij dus ik mag een early check-in doen. Gelukkig, recht dat bedde in. Om 11am word ik gewekt door 'housekeeping'. Tijd om op te staan en aan t zwembad te gaan chillen. Gelukkig schijnt de zon... Er ligt een local naast mij die lang weekendje komt chillen in BB. In mijn kamer liggen twee meisjes die van Brisbane zijn en de ene komt haar zus even 2d BB tonen. Super leuke madam ma zo zot of een achterdeur.
In Sydney ben ik nu niet meteen de meest sociale van mijn hostel geweest. Ik vond het ook moeilijk daar om contacten te leggen, iedereen was nogal op zichzelf. Je gaat natuurlijk niet naar zo'n wereldstad om te pozen. Iedereen wil zoveel mogelijk zien en meepikken dus iedereen heeft zo'n beetje zijn eigen, individueel schema. En met mijn autistisch kantje moet ik natuurlijk zoveel mogelijk gezien hebben en tsjol ik mij letterlijk te pletter elke dag...
Heb me voorgenomen om vanaf nu beetje socialer te zijn en heb er hier geen moeite mee. Iedereen komt hier chillen dus... Zalig sfeerke...
Fleske wijn scoren in bottle shop en op t terras zit die zotte mee een Turkse jongen te praten. Hij is met zijn motto vertrokken vanuit Turkije door Iran, Pakistan, Nepal, Myanmar, Thailand, Malaysia zo via Indonesië naar Australia. Stof genoeg om languit te vertellen. Ik lag me te pletter met die twee. Echter, om 11pm moeten we uit de gemeenschappelijke ruimtes weg. Of we mogen in de internet room gaan zitten -waar je uiteaard niet mag roken- of we moeten de hostel verlaten. Tja, dan gaan we maar beneden in de garage zitten. Wanneer onze laatste fles leeg is, stelt Catherine voor om nog stapke te gaan zetten. Why not?! We willen eigenlijk gewoon nog een fleske maar de bottle shop sluit om 10pm en dan kan je nergens geen drank meer kopen, enkel in de bars. We gaan naar een club om de hoek. Meteen krijgen we t aan de stok mee die buitensmijters want we mogen geen fles kopen, Catherine ziet er te zat uit en ik heb geen ID bij. WTF!!! 'Seriously?!?! I'm 33 years old, this is a compliment'. Tja, t wordt er natuurlijk niet beter op... De manager komt erbij en na veel vijven en zessen mogen we binnen. Wat een gedoe, we willen gewoon nog een slaapmutske drinken... Stelletje zeikerds!

Tja, helaas... this is Australia:
Je mag dus niet buiten in je hostel zitten na 10 of soms 11pm... Nu voor diegenen die willen slapen, snap ik dat ergens wel...
Gisteren was een bank holiday, dan betaal je 15% meer op alles: eten, drank, entree in clubs... Omdat ze hun personeel meer moeten betalen... Gangsters!
Je mag enkel roken in een daarvoor duidelijk voorziene zone... 'Nee, niet hier, maar 3 stappen naar links' belachelijk!!
Je kan enkel alcohol kopen in een bottle shop waar je ten allen tijde om je id gevraagd kan worden... Beperkt aantal in 1 keer uiteraard...
Je moet in elke bar je id tonen, geen copij, de originele. Vaak nemen ze ook een foto en word je geregistreerd. Ik vertik het om met mijn origineel internationaal paspoort rond te lopen en heb het hier dus elke avond aan de stok met iedereen...
Vaak mag je maar 4 of 5 glazen alcohol drinken. Nee, geen 6de... Dan moet je naar buiten gaan en terug binnen komen en opnieuw door die kutzooi aan de ingang... Als je al terug binnen mag want vaak mag dit niet, eens je naar buiten gaat, tenminste niet na een bepaald uur. Wat dus ook betekent dat je niet meer kunt gaan roken... WTF!!!
Als je enig gedrag van dronkenschap vertoont, kom je er sowieso niet (meer) in. Als je dus nog spullen of vrienden binnen hebt zitten, da's dan heel jammer. Je zet geen voet meer binnen...
Na 12u mag je geen pure sterke drank meer drinken, je krijgt een whiskey maar enkel een single, geen double, en hij moet aangelengd worden met water of cola... Belachelijk! Shots zijn al helemaal uit den boze...
Van zodra je een glas omstoot, of tegen iemand aanloopt, al dan niet per ongeluk, word je er zonder pardon uitgezet... Verdacht gedrag wordt niet getolereerd!
Knettergek word ik hier van hun belachelijke regels, die vaak nergens op slaan! Ik heb hier elke avond spel mee die barmannen en buitensmijters. Bijgevolg ben ik er al elke avond uit gevlogen. Vaak weet ik niet eens waarom... Ik kan daar nie tegen, te meer omdat het gewoon overdreven is en vaak nergens op slaat. Als ik betaal, wil ik een gin tonic, of het nu de 4de, 5de of 6de is... En geen zin om over alles te moeten discuteren, man, man, man... Wa ne nest memmers hier!
Wat je op donderdag avond in de Overpoort aanschouwt -snotneuzen met flessen champagne of sterken drank, 100-den feestende mensen op straat, paffen overal, openbaar dronkenschap, glazen en bekers overal, slingerende wandelaars of fietsers, kotsende mensen op de stoeprand, is hier ronduit ondenkbaar. Je vliegt gewoon de bak in denk ik... Het lijkt wel alsof ze je willen verhinderen om dikke fun te hebben. Tegen natuurlijk gedrag kan je weinig inbrengen...
In mijn kamer hangt er een groot sign: geen haardroger of deodorant gebruiken want het fire alarm zou hierdoor kunnen afgaan. Als dat gebeurt, betaal je 1200AUS boete. Hahahahaha! Als ik dus met mijn deodorant onder mijn t-shirt onder mijn oksel spuit, gaat het brandalarm af!! Hahahaha, wat een onzin! Ziekelijk zijn ze!
Overal hangen er borden met regels of pas op voor dit of dat, dit mag niet, dat moet daar... Ongelooflijk! T is t er volledig over! I hate it! Kan t nie aan... Zeker niet na 6 maand Azië waar ALLES mag en kan...
Nu snap ik waarom die Aussies allemaal in Bali t varken komen uithangen, hier mogen ze niks! Moesten er zoveel belachelijke regels niet bestaan, t zouden zo geen grote varkens zijn... Nu, nuchter zijn het heel beschaafde en vriendelijke mensen. Eens ze gedronken hebben transformeren ze in gemene, onbeschaafde boeren! Wreed!

Byron Bay is de meest laid-back, relaxed plek waar ik ooit geweest ben. Hippies all over the place, kapotlachen wat je hier allemaal ziet en aantreft. Dit kustdorpje nodigt echt uit om uit te gaan, op t strand te liggen en gewoon niks te doen. En vermits het hier al 3d koud is en regent, valt er dus ook geen kl te beleven. Echter, heb me nog geen seconde verveelt. Iedereen hangt hier de hele dag te niksen, chillen, lezen, kletsen... Zaligheid. Maar lui dat ik daar van word. Seffes veranderen we van hostel, hebben een leukere gevonden. Ben es aan t zien om hier toch ietske te gaan doen. Activiteiten zat. Gisteren een 3u walking tour gedaan met bende uit mijn hostel, beach cliff walk en natural park. De wallibi's huppelen hier gewoon in het wild, prachtige gekleurde vogels in de bomen. Geweldig!
Byron Bay is ook het meest oostelijke punt van Australia, de baai steekt een beetje uit. Heb drie nachten bij geboekt, zodat ik nog wat dolfijntjes kan gaan spotten. Erna ga ik naar Surfers Paradise - Gold Coast, waar ik wil gaan hiken in een national park, paar dagen natuur voor ik naar Brisbane ga.

Ik word knettergek van al die onnozeliteit hier maar ik kan nie anders zeggen, het is een prachtig land. De natuur is zo mooi, zoveel te doen en zien. Al vrees ik dat het na een tijdje wel allemaal op elkaar zal gaan lijken... On verra... Ik laat het op me afkomen...

De jeans broek die ik in Sydney gekocht heb 4d geleden is al te klein, krijg de knop niet meer dicht na t wassen. En nee, ze is niet gekrompen... Het is hier een waar fret paradijs! Ik heb hier de beste homemade granola gegeten, super lekkere pasta's, mega burgers en vlezen, heerlijke koffie en smoothies. Werkelijk alles wat je hier koopt, of t nu in een resto, in een kot op straat of in een bar is, is geweldig afgewerkt en lekker. Duur? Nee, niet duurder dan bij ons. En voor zo lekker eten, wil ik gerust wel betalen. De alcoholen daarentegen...

Bon, ga mijn spullen pakken en oversteken naar Nomads, andere hostelketen. Ga daar beetje gaan kroeten en niksen. Beetje lezen en plannen voor de komende week.
Hmmm, best nog even wachten want t is hier weer aan t watergieten... Steekt tegen...



  • 26 April 2016 - 15:39

    Martien:

    haha! when in Rome, do as the Romans do .... 't zal ook goed zijn voor de lever!! de mijne is een beetje a h schuiven, de calvados was super lekker gisteravond ... zoen

  • 26 April 2016 - 19:29

    Smurfin :

    Hi, blijf genieten want er zijn plaatsen en omstandigheden waar het toch nog niet iets slechter is, denk ik dan. Niet vergeten dat je nog altijd aan het reizen bent 'omdat het kan':). X

  • 26 April 2016 - 19:35

    Ri:

    Tja, 's lands wijs, 's lands eer. Ieder land heeft zijn eigen cultuur. Geniet lekker van het hiken en daarna van Great Barrier Reef, dat moet fantastisch zijn. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 39575

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: