Bali has it all! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van An D'hont - WaarBenJij.nu Bali has it all! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van An D'hont - WaarBenJij.nu

Bali has it all!

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

23 December 2015 | Indonesië, Ubud

Land 6: Indonesië bestaat uit +17.000 eilanden en hoe dan ook moet je hier keuzes maken want ook al heb ik tijd, veel tijd, you can't do it all!
Zelf kies ik voor Java, Bali en Sumatra, Maris en Marco kiezen voor Bali. Top picks!
Wegens eerdere twijfel zitten we allemaal met een vlucht op Jakarta. Dan maar één nachtje daar doorbrengen -dan heb ik dat ook eens gezien denk ik- en dan meteen door vliegen naar Denpasar, Bali. Bleek niet zo'n slimme zet want het verkeer in Jakarta is een ware hel! Uurtje vanuit Singapore gevlogen 's ochtend vroeg maar uiteindelijk pas tegen 15u aangekomen in Jalan Jaksa, de backpackers area van de stad. Kleine hostel uitgekozen met een charmant binnen tuintje want ik zou nog de stad gaan verkennen maar pas als ik helemaal bezweet een sigaretje zit te roken, besef ik hoe uitgeput ik ben. 2,5 dagen Singapore in sneltempo hebben zijn tol geëist. Ik besluit mij gewoon op het terrasje te installeren en een reisverslagje over mijn top dagen in Singapore te schrijven, met een eerste nasi en een fris Indonesisch pintje. Ondertussen wacht ik tot M&M arriveren, zal niet lang na mij zijn want hun arrival was 2u na mij. Het duurt niet lang of een local vraagt of hij bij mij mag komen zitten en we raken aan de praat. Man die blijven lang weg en om 7pm krijg ik een sms van Marco dat ze al 2u in de file staan en nog zeker 1,5u moeten rijden... Tja, we waren toch beter meteen door gevlogen...
Het weerzien is super en ze hebben voor mij 2 stukken Port Salut kaas mee gebracht, gelukkig vacuüm verpakt... Genieten!!
We gaan nog snel een hapje eten in een street stall in de straat en besluiten nog een café'tje op te zoeken voor een slaapmutske want morgenvroeg vliegen we heel vroeg. Wat er een leuke bar uitzag bleek een lady boy tent te zijn. Bij nader inzien blijken alle vrouwen daar eigenlijk venten te zijn. Kapotlachen! En die Europese venten blijven die 'vrouwen' maar uitveizen, voos!!
Hilarische taferelen! Waar zijn we nu terecht gekomen?!

Bali, het honeymoon paradise, het feesteiland, het vakantie oord bij uitstek voor de Australiërs, surf en duik paradijs en tegelijk prachtig van natuur en cultuur, kortom, Bali has it all! En de grootste troef: dit eiland is niet moslim! Dus alles mag en alles kan! Volledig op toerisme gericht!
Maris is hier voor de negende keer en ik mag mijn Lonely Planet in mijn rugzak laten deze keer, is ook wel eens lekker!
Eerste bestemming is Sanur, oostkust dicht bij de luchthaven om even uit te rusten en te acclimatiseren. Op de agenda: chillen, eten, massagekes, marktjes, strandbarkes en vooral genieten! Enige nadeel, het is hier regenseizoen en een dagelijkse plensbui moet je erbij nemen. Maja, gelukkig is dat kort en krachtig!
Het is hier prachtig! Klein, gezellig, lekker eten, plenty of massage salons, we like! Scootertje gehuurd voor 10 dagen en de tweede dag rijden we helemaal naar het zuidelijke punt van het eiland, Uluwatu, om een mooie tempel op een rots te gaan bezoeken. Het is bloedheet en de verkoelende zeebries doet deugd! Wat een zicht! Adembenemend mooi zijn de heldere blauwtinten van de zee, prachtig! Kan je uren naar kijken...
Bij het wandelen door de tempel, schiet mijn ene slipper kapot en na 60 dagen intens samen zijn moet ik afscheid nemen van de beste sleffers die ik ooit gehad heb. Ze hebben hun diensten ruimschoots bewezen maar vind ik niet leuk... Grappig aan wat je je gaat hechten als je zo weinig spullen bij hebt.
Na 2u massage (foot en facial) willen ze nog pintje gaan drinken in de Lingo Linga bar, een bruin café aan de andere kant van Sanur. Er is een acoustic live band aan het spelen en we gaan voor hun neus zitten in van die comfi zitzakken. We mogen requests aanvragen en wat een slaapmutske zou worden, is uiteraard volledig uit de hand gelopen. Na enkele shots moet Marco plassen en in plaats van rondom de tafel heen te lopen, gaat hij recht door de tafel heen...
De bandleden komen nog praatje maken en we worden uitgenodigd om de volgende avond babi guling te komen eten, geafficheerd als 'pig on the spit', een biggetje die ze 6u lang aan een spit laten garen, t zal wel zijn!! Da moeten ze mij ook geen twee keer vragen!
Geweldige tent is dit! En ik kan nie anders zeggen, maar voor het eerst op mijn trip kijk ik naar schone venten. Wat een prachtig volk is dit. Heel speciaal maar mooie mensen, heel donker haar en donkere ogen, speciale bruintint, heel puur. En de meesten spreken wel een aardig mondje Engels dus je kan hier met de locals socializen, toppie! Doen we graag!

Ondertussen zijn we naar Ubud gereden, het hoogtepunt van Bali. Deze stad ligt vreemd genoeg niet aan de kust, maar midden in de jungle en omringd door rice terraces. Super mooie omgeving en hier is zoveel te doen dat je met een week nog niet rond komt.
We blijven hier 5 dagen en nog moeten we keuzes maken: absolute must-do's: rafting, cooking class en een dagje spa. De rest is optioneel en zien we dus wel als we goesting hebben...
Gisteren bebek betutu gegeten, crispy duck stuffed with spices, moa lekker! De Indonesische specialiteiten zijn echt mega lekker. Op culinair vlak kan je hier echt genieten! Er zitten hier een paar top chefs en voor elk wat wils maar het zou zonde zijn om geen lokale lekkernijen te smullen.
Vandaag zijn we gaan raften, hadden we nog nooit gedaan. Rianne, je hebt gelijk! Wat een geweldige ervaring! 2,5u lang op een wilde rivier met uiteraard genoeg water want het is regenseizoen, midden in de jungle en met zicht op de rijstvelden, prachtig gewoon. Af en toe moet je gewoon even halt houden om stilzwijgend te genieten van het adembenemende zicht dat je hier hebt. Wat een totaalervaring! Zeikenat, wa blauwe plekken, maar overweldigd komen we aan bij de laatste stop... Een 4m lange val recht naar beneden, f*cking spannend! Kriebels in de buik en onze gezichten op de foto's zijn hilarisch. Panische angsttrekjes weer... Haha! Dit is de Efteling maar dan so real!!!
Wat een super activiteit! Weer eentje van mijn bucket list!

Ik ben nu al helemaal wild van Bali en heb dus beslist de trip met madre aan te passen. Dit moet ze gezien hebben en ervaren: prachtige stranden, snorkelen, adembenemende natuur, prachtige cultuur en tempels, schone venten, super gave en vette activiteiten!

BALI HAS IT ALL!!

Als M&M weg zijn, blijf ik lekker nog 1,5 week hier voor ik naar Java ga. T is beslist!

Bon, ga pintje drinken want de eigenaar van onze 'lodge' is jarig en t is er enen van Noordwijkerhout dus oude bekende van M&M.

Santé!

• 23 December 2015 - 13:42

Rianne:

Raften is kicken. Wij hebben onder een waterval gestaan en je kon niet eens meer ademen, zo hard kwam het water naar beneden. Uiteraard hield m'n zoon me midden onder de harde waterstraal vast.
    Bali is echt te gek. Geniet er nog lekker van. xx

• 23 December 2015 - 15:57

Smurfin:

Hi, ook ik had je gewaarschuwd he: dit wordt kicken! Ik vond dat ook een van mijn meest geweldige sportieve ervaringen, een onbeschrijfelijk gevoel van hoe de natuur je volledig overmeesterd...krijg er nog rillingen van als ik terug denk aan de 2-daagse op de wildwateren in Canada. Leuk te lezen dat je mama dit prachtig stukje aarde gaat tonen want die 2 weken mag ze nooit meer vergeten hoor. Vanmiddag een hapje gaan eten in cafe Renee met haar - ik leer haar de Gentse places to be kennen:) - en ze kijkt er echt naar uit! X

• 23 December 2015 - 16:30

Madre:

Anneke,

Spannende verhalen en ja zoals liesje zegt, ik kijk er volledig naar uit!
    Toen ik juist thuiskwam, super mooie kaart gekregen van mijn dhontje uit Antwerpen. Van harte bedankt, echt wijs.
    We gaan morgenavond zeker glaasje drinken op jou. Maak er ook maar lekker kerstmaal van samen met marris en Marco.

Dikke kerstknuffel!
    Madre