Cambodja, you're still on my bucket list... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van An D'hont - WaarBenJij.nu Cambodja, you're still on my bucket list... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van An D'hont - WaarBenJij.nu

Cambodja, you're still on my bucket list...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

02 December 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Angkor further afield...
Je hebt de kleine tour in Angkor, die iedereen doet die hier maar 1 dag is, en dan heb je de 'grand tour', further afield. 37km van Siem Reap vandaan ligt 'Banteay Shrei' aka the juwel in the crown of Angkorian Art. Tja, daar hebben we dan wel een paar usd's extra voor over.
De tempel zelf is gewoonweg gorgious, maar de omgeving is zowaar nog mooier. Midden in de forest, met een prachtig zicht op de berg die erom heen ligt. Een prachtig stukje natuur. Ook de trip hiernaartoe is een waar genot voor mijn zintuigen. Een uur lang mag ik vanuit een tuk tuk genieten van het landschap, de lokale bevolking en de fauna en flora. Den buiten.
En voor de tweede keer krijg ik spijt dat ik mijn trip in Cambodja beperk tot de stedelijke highlights. Wat een prachtig land is dit. De natuur is wonderbaarlijk mooi. Maja, ik heb er Myanmar voor in de plaats gehad... Ik klaag niet!
Er staan 4 tempels op het programma vandaag. En vermits ik de absolute toppers gisteren al heb mogen aanschouwen, probeer ik ook wat te genieten van alles eromheen.
Het hele Angkor gebied is 1000 hectares groot en wanneer ik enkele vrouwtjes, volledig ingewikkeld in hun groene uniformpje, met een bezem de blaadjes zie opvegen -de groendienst zeg maar- denk ik bij mezelf: jezus dit moet een frustrerende job zijn, hier komt toch nooit een einde aan. Maar wanneer ik erna de zijbermen in de gaten houd, merk ik dat er werkelijk nergens blaadjes rond slingeren. Hmmm, respect, bewonderenswaardig! Alles voor de toeristen hier e!
Ze zijn dan ook met miljoenen per jaar en dit maakt meteen ook de regio rijker. Westerse prijzen en dit is meteen ook de plek waar ik het meeste geld kwijt ben. De bezoeken aan Angkor alleen al kosten me ruim 100usd. Maar vermits dit het absolute hoogtepunt van mijn reis is, lig ik daar nu eens niet wakker van sie. " Omdat het kan"!
Dit maakt ook dat Siem Reap de meest toeristische stad is van Cambodja. Velen komen vanuit Bangkok enkel naar hier en gaan zelfs niet eens door tot aan de hoofdstad.
Deze stad is dan ook de meest levendige van het land. Er zijn hier meer hotels en guesthouses dan tempels. Je hoeft hier helemaal geen Khmer food te eten, de wereldkeuken is hier ruimschoots vertegenwoordigd. De Khao San Rd of Bui Vien heet hier simpelweg 'Pubstreet' en je kan er dag en nacht over de koppen lopen. Tal van Westerse restaurants en bars met populaire muziek kleuren het straatbeeld. Er is er zelfs eentje met 'Belgian specialities and beers'. Voor elk wat wils! Het moet geweldig zijn om hier met een bende te zijn en es goed door te zakken. Geweldige stad is dit, al is het allemaal wat artificieel natuurlijk. Een mooie opbouw richting Bangkok straks...

Op de terugweg kan ik nog eens een mooie blik werpen vanuit de tuk tuk op Angkor Wat en Angkot Thom, fantastisch!
Wanneer ik uit de laatste tempel terug kom, is mijn gids aan de telefoon. Zijn broer heeft een dochtertje gekregen. Als ik vraag of hij er nog heen gaat later vandaag, krijgt hij tranen in de ogen. Zijn broer alsook ouders zijn farmers en wonen helemaal ten zuid-oosten van het land, aan de grens met Vietnam. Hij ziet ze 2x per jaar. Hij is op zijn 20ste hierheen gekomen om geld te verdienen zodat hij zijn twee dochtertjes naar school kan laten gaan. Bij het afscheid stop ik hem een extraatje toe met de woorden 'please give your girls a good future'. Net zoals ik van één mag genieten... Hij omhelst me innig en zijn dankbaarheid maakt me gelukkig.

Deze laatste week is voorbij gevlogen en ik heb het gevoel veel te weinig van dit prachtige land gezien te hebben. Bij deze verdwijnt Cambodja niet van mijn lijstje. Ooit kom ik terug, niet voor de toeristische highlights maar voor de mensen, de natuur en de totaalbeleving. Het moet zalig zijn om met de moto door dit land te toeren... To be continued...

Desalniettemin ben ik enorm excited. Waarom? Omdat ik morgen nm in BANGKOK ben. I love Bangkok! Het weerzien zal fantastisch zijn, that's for sure!

20.000 Vietnamese Dong = 1 dollar
1.000 Burmese Kyat = 1 dollar
4.000 Cambodjaanse Riel = 1 dollar
En 1 Thaïse Bat = gewoonweg 1 oude Belgische frank! Gedaan met rekenen! Hoewel ik er mij op betrap dat ik de BEF's stiekem zit om te rekenen naar Euro... Waar is den tijd?!

Morgen treedt er weer een nieuw land toe tot de poules van de Asian league... Spannend! Heel benieuwd naar mijn tweede ervaring in dit fantastische paradijs!
Maja, de competitie is natuurlijk een beetje gekleurd... Aangezien mijn Schwanzie binnen 4d neerdaalt in mijn tropische paradijs hier, kan de komende week nu al niet meer stuk! Jiha!!!!

En wat nog veel leuker is, overmorgen word ik wakker gemaakt op Vlaamse wijze! Want Sofie (ex-collega Pro-Duo) komt me 2d vergezellen in Bangkok, voor ze afreist naar Myanmar. Toppie! Kijk er mega naar uit! Wat Vlaams gezelschap! Ben ik wel aan toe na 45 dagen. Es gewuun in t Gentsch kunnen klappen!!

Een ding hoop ik wel (en ik mag dit natuurlijk tegen jullie niet zeggen) maar dat het wat minder warm is over de grens, want het is hier echt tettenheet! Gisteren zat ik om half 12 met madre te facetimen en de zweetdruppels stroomden van mijn kaken... Je wassen heeft hier niet veel zin...

Cambodja...
Een land waar je opstijgt in het rijk van de goden van Angkor, een spectaculaire combinatie van spiritualiteit, symboliek en symmetrie. Onbeschrijflijk mooi!
Een land waar je neerdaalt in de duisternis van Tuol Sleng en de Killing Field om getuige te zijn van de gruwel van de Khmer Rouge. Koude rillingen!
Dit is Cambodja, een land met een geschiedenis die tegelijk inpirerend is maar oh zo donker. Een boeiende plek die elke bezoeker betoverd.
In Cambodja kom je zowel op vakantie als op avontuur. Dit is het warme hart van Z-O Azië, met alles wat het land te bieden heeft in één hapklare brok. Ondanks de vele fantastische highlights, is de grootste schat in dit land de bevolking, de mensen. De Khmers zijn door een ware hel gegaan, maar dankzij een onverwoestbar doorzettingsvermogen en een aanstekelijk optimisme vieren deze mensen zege met hun prachtige lach en positieve ingesteldheid.
Een land van uitersten, maar wat een pareltje!

Cambodja, dit smaakt naar meer! You're still on my bucket list!

Sweaty grtz with a cold Angkor beer... X








  • 02 December 2015 - 16:32

    Madre:

    Weeral mooi en ben blij dat ik een dochter heb met een hart van koekebrood!
    Goeie reis naar Thailand en maak er superdagen van met je vriendinnetjes!
    Dikke knuffel

  • 02 December 2015 - 16:34

    Timo:

    Hey An,

    Fantastisch opnieuw! Geniet van alles, en van je babbel in 't gents :)
    Wij genieten hier ook nog van Gent (vooral dan van de Buffalo's die nog overal meedoen :))
    Drink er enen op in één van de coole skybars in BKK!

    Timo

  • 02 December 2015 - 20:25

    Martien:

    You can't have iT all. Je moet nu eenmaal keuzes maken ih leven, kunst is de juiste te vinden. Je bent goed bezig!

  • 02 December 2015 - 21:22

    Marleen Mareel:

    2dec2015 21.15

    Weer een super mooi verhaal, bij terugkomst kan het een nieuwe job worden,vertellen over zoveel
    moois. heb het goed met je bezoek uit belgie, zal deugd doen je eigen taaltje eens te kunnen spreken.
    Nu mijn ziek kleinkind in bed stoppen met een totaal ander verhaaltje.
    Tot volgende avonturen.X

  • 03 December 2015 - 08:40

    Pierre Richelle:

    Mooi gebaar, zo kennen wij je !!
    Toeristische journalistiek of in de sporen van ... Rudy ... ;)
    Santé ... nog een fijne reis ... en tot volgende reportage !

  • 03 December 2015 - 14:30

    Rianne:

    Wat een prachtverhaal. Je begint op Floortje Dessing te lijken. Geniet van je Gentse vriendinnetje.
    xx

  • 03 December 2015 - 21:37

    Smurfin:

    Hi little sister, de andere waren mij hier voor; alweer een prachtig reisverhaal! Heb wel het gevoel dat het nu allemaal zeer snel aan het gaan is want terwijl ik dit schrijf, lig je al te dromen in je vierde land. Eentje die je al een beetje kent maar waar ongetwijfeld nog zoveel mooie dingen te ontdekken zijn. Laat je dus maar nog een keertje onderdompelen en geniet van het weerzin met de vriendinnen!
    En als het echt te warm wordt, mag je mij wel een paar stralen zonneschijn opsturen voor mijn kerst! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 39570

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: