Angkor tempels: een vergeten wereldwonder... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van An D'hont - WaarBenJij.nu Angkor tempels: een vergeten wereldwonder... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van An D'hont - WaarBenJij.nu

Angkor tempels: een vergeten wereldwonder...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

01 December 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab


Ryan schreef me na zijn bezoek hier: "Siem Reap is awesome, Angkor is neat" (Siem Reap is geweldig, Angkor is ok) ok??? Just ok?? Hij is na Myanmar onmiddellijk afgereisd naar hier en I guess he was a little templed out after Bagan. Want om dit gewoon 'ok' te vinden, moet je toch niet goed bij je hoofd zijn...
Als ik in de tuk tuk Angkor Wat nader en de eerste topjes te zien krijg, springen de tranen meteen in mijn ogen. Een warm gevoel vult mijn hart. Sprakeloos...
Het gevoel wanneer ik ervoor sta is vergelijkbaar met wat ik voelde toen ik voor de 'White House' en de 'Capitol' stond in DC, alsook Niagra Falls. Precies omdat het Angkor Wat is, die omschreven wordt als een van de mooiste sites ter wereld. Het is meer zijn grandeur, zijn bekendheid, het feit dat werkelijk iedereen ze geweldig vindt en je ze gewoon eens moet gezien hebben, hun wereldse karakter, die je adreline op hol doet slaan dan zijn pracht. Ik sta gewoon naar Angkor Wat te kijken, WOW! Los daarvan genieten deze BWW's (bekende Wereldwonders) natuurlijk een ongeziene schoonheiden pracht. Wat een enorm bouwwerk is dit, hoe groots. Je zou zonder moeite al een halve dat in Angkor Wat kunnen rond wandelen. En voor een klim tot op de top moet je 30min in de rij staan. Maar het zicht wat je daarboven geniet is werkelijk onbeschrijflijk. Je zo dicht bij die drie topjes wanen geeft je een hemels en werelds gevoel. Opnieuw sta ik 'on top of the world'... De Hindu world deze keer... Ik sta op het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Wat een waanzinnig groots gevoel is dit! Ik voel me zo klein en toch zo groot tegelijk... Wow...

Angkor bestaat in zijn geheel uit honderden tempels en er wordt aangeraden niet met Angkor Wat te beginnen omdat je dan meteen het absolute pareltje gezien hebt. Helemaal mee oneens. De tweede die we doen is Bayon in Angkor Thom en persoonlijk vind ik deze nog mooier. Zijn 54 gotische torens zijn versierd met maar liefst 216 enorme lachende gezichten. Vanuit elke hoek zie je ze naar je lachen, geweldig mooi! De Bayon is versierd met meer dan 11000 figuren, prachtig! Ik tuimel hier van het ene 'wow' moment in het andere. De adrenaline die vrij komt in mijn lijfje is overkill en het weet met zichzelf geen blijf meer. Je waant je hier in een sprookjeswereld, ver weg van alles wat onze wereld humain maakt. Er is nergens ter wereld zo'n dichte concentratie van architecturale rijkdom.
Hier raak je nooit of te nimmer op uitgekeken. Een ongeziene schoonheid, grootsheid, fraaiheid, pracht...
Hoe kan dit nu in godsnaam niet in de lijst der Wereldwonderen staan?!

Mijn prachtige Angkor, je staat alvast voor altijd in mijn lijst der wonderen!

Morgen part II, not quite templed out yet...


  • 01 December 2015 - 12:10

    Martien:

    nog een oranje kleedje aantrekken en je haar afscheren en je bent er helemaal klaar voor. Hare krishna!


  • 01 December 2015 - 12:17

    Smurfin :

    Nice to read this fairy-tale:) X

  • 01 December 2015 - 15:14

    Madre:

    Dhontje,

    Ik kreeg gisteren al kippenvel toen ik op internet keek maar als ik je lees komen mijn haren nog meer recht!
    Geniet morgen ook nog maar!

  • 01 December 2015 - 17:03

    Rianne:

    Geniet morgen nog meer. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 39573

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: