Lekker eten en drinken, mijn lang leven! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van An D'hont - WaarBenJij.nu Lekker eten en drinken, mijn lang leven! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van An D'hont - WaarBenJij.nu

Lekker eten en drinken, mijn lang leven!

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

30 November 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Mijn laatste dag in Phnom Penh toch een beetje werken... Achter het fornuis want ik heb een full day cooking class geboekt om kennis te maken met de tradionele Khmer cuisine. Culinaire verwennerijen verzekerd!
' s ochtends gaan we eerst samen naar de markt, ideaal om mijn katerke weg te werken...
Ik word vergezeld van een Australisch koppel, met 2 kleine kids (hmmm...) en 3 vrienden, een jongen, duidelijk Chinees, een pekzwart meisje met van die dread vlechtjes en een heel licht gekleurd meisje met sproetjes. Drie totaal verschillende types en ik dacht dat ze elkaar ergens along the way ontmoet hadden maar nee hoor, alle drie rasechte New Yorkers. Jaloers!!! Er is maar één plek in de hele wereld waar ik liever wou geboren zijn dan in Sint-Lucas in Assebroek en dat is toch wel The Big Apple. Dit trio getuigt meteen van de multiculturele metropool die NY is.
Sweet! Altijd boeiende mensen die New Yorkers!
Op de menu vandaag:
- fried spring rolls met een zoet-zuur dipsausje
Ik had er al verse gemaakt maar nog niet de gefrituurde, enfin, daar komt uiteraard geen frituur aan te pas hier... Leuk maar very easy... Wel heel lekker!
- banana blossom salad with chicken en dressing
Beetje te vergelijken met die die ik in Hoi An had gemaakt, maar toch weer net die andere, lokale toets. De banana flower is natuurlijk iets wat wij niet alle dagen zien dus geeft wel een speciale toets aan de salade.
- de tradionele fish amok
Amok is een Cambodjaanse curry die in een banana leave wordt gestoomd, kan je met vis, shrimp, porc of chicken maken. Maar liefst 14 ingrediënten worden gebruikt voor de marinade en saus, wat een ongelooflijke smaakexplosie tot gevolg heeft. Mega lekker!
- als dessert sticky rice met mango, palm sugar syrup en shredded coconut, heel eenvoudig receptje maar overheerlijk!

De setting is niet zo luxueus als we in Hoi An hadden maar je krijgt elk je eigen cooking station en je maakt net iets meer zelf dan in Vietnam.
Toch wel weer veel bijgeleerd en begin me toch wat vertrouwder te voelen met de Aziatische producten, ingrediënten en keuken.
Wil ik wel eens proberen thuis, ook al heb je niet al die vernuftige apparatuur. Daar vinden we wel iets op.
Maris, als ik terug ben, gaan we de Chinese supermarkt gaan aanvallen!

Je voelt je alsof je uit een sterrenrestaurant komt, veel teveel gegeten en meer dan voldaan. Diner hoeft niet meer vanavond...

Als Daniel me een paar uur later voorstelt om een kaasplankje te gaan eten als late night snack, zeg ik natuurlijk volmondig OUI!
Voor de 2de avond op rij geniet ik van het Franse goud! Je kan je niet voorstellen hoe waanzinnig lekker 6 stukken kaas met een stokbroodje en confituur hier smaken in rijstland. Geen wonder dat ik hier bepaalde 'basis'-behoeften niet mis, haha!
En de kilo's plakken er plots wel snel aan...

Lekker eten en drinken, mijn lang leven! Le vrai bonheur!

Wanneer ik vandemiddag op de bus de stad uit rijd, besef ik dat ik hier lang niet alles gezien heb, en de stad eigenlijk helemaal niet goed heb leren kennen. Ik heb me gefocust op de highlights en er is hier vast en zeker nog veel meer te zien en te beleven.
Bij deze, Phnom Penh, tot weerziens!

De bus zal me 315km noordwaarts brengen naar Siem Reap. Onderweg krijg ik een goed beeld van het platteland van Cambodja. De rit duurt 6u maar vervelen doe je je niet. Het landschap is prachtig, boeiend, kleurrijk en ik krijg er nog een gratis sunset bij.

Siem Reap, "the life-support system for the one and only temples of Ankor". Jaja, morgen ontmoet ik het absolute hoogtepunt van mijn lange reis. Hij heet Ankor Wat en wordt als volgt beschreven door mijn papieren gidske:
"The traveller's first glimpse of Angkor Wat, the ultimate expression of Khmer genius, is simply staggering and is matched by only a few spots on earth such as Machu Picchu or Petra. Angkor is quite literally, heaven on earth."
Ik ben mega excited dat de dag eindelijk is gekomen en ik maak me volledig op voor een ander huge 'wow' moment!
Dit wordt ongetwijfeld het absolute hoogtepunt! Can't hardly wait...

Heaven on earth...

X





  • 30 November 2015 - 17:18

    Rianne:

    Petra is inderdaad echt een waauw moment. Je weet dat het komt aan het einde van de kloof, maar het is super waauw. Angkor Wat staat ook nog op mijn lijst en Macchu Picchu staat bovenaan. Daarvoor ben ik nu aan het trainen. Geniet ervan.

  • 30 November 2015 - 18:25

    Marleen Mareel:

    30 nov.2015 18:20

    Twee verhalen op een dag dat was efkens lezen,zeker als alles zo mooi beschreven word.
    Van de gruwel die we kennen maar al ver weg is tot lekker eten je maakt echt alles mee.
    Geniet van je reis naar het volgende ,blijkbaar mooie plek.
    Ben al benieuwd naar je volgend avontuur.XXX

  • 30 November 2015 - 20:27

    Smurfin:

    Hi, mijn boek gaat echt niet meer vooruit nu ik jouw verhalen moet lezen. En net zoals Marleen zat ik er twee achter maar ze waren weer de moeite. Gruwel overal waar mensen samen zijn maar gelukkig geldt dat ook voor boeiend gezelschap & lekker eten:). Een ding staat vast: je komt met overontwikkelde zintuigen naar huis! Enjoy the next days! X

  • 30 November 2015 - 23:50

    Martien:

    je nodigt ons toch eens uit, eenmaal thuis, voor een avondje Aziatische culinaire verwenning... wil gerust voor aangepaste drank zorgen; geniet van Angkor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 39544

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: