Life's full of surprises... - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu Life's full of surprises... - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu

Life's full of surprises...

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

23 November 2015 | Vietnam, Mui Ne

Da's nu eens het leuke aan geen strikte timing hebben. Mui Né stond eigenlijk helemaal niet op mijn planning. Ik had gewoon zin in 2 dagen beach... Maja, om nog eens als een schnitsel in de paneermeel gedraaid te worden op het veel te winderige strand had ik nu ook weer geen zin in. 2/16 highlights in mijn LP verwijzen naar Mui Né beach (ik vermoed dat het er geen 16 maar 20 zijn in totaal maar mijn tour guide is totaly falling apart en de helft is inmiddels aan het dobberen op de Zuid-Chinese Zee.) Bovendien ging de Israëlische dame waar ik laatst mee geluncht heb in Saigon duidelijk richting deze plek omdat er wel degelijk iets heel moois te zien valt... T zag er mij nu nie echt een beach girl uit...
De bus naar Saigon geboekt om 1.30pm wat mij een ochtend sightseeing toelaat. Allen reizen heeft zo zijn voor- en nadelen. Je kan een travel agency binnen stappen en een customized tour boeken. Het nadeel is wel dat je uiteraard een extraatje betaalt voor het betere maatwerk. Na veel leuteren mij toch laten overtuigen om de sunrise tour te doen. In een bruisend nachtleven tussen die Russen had ik toch nie echt veel zin.
Wekkertje om 4u en in een sleepy mood richting main street waar er een jeep op mij zou staan wachten. De 200m straat tussen mijn guesthouse en de hoofdstraat (lees enige echte straat in Mui Ne) is bezaaid met goedkope resto'kes voor de backpackers. Het is pikkedonker en overal liggen mensen te slapen, in een hangmat, op straat tussen hun handeltje, op tafels en stoelen,... Voor het eerst in 34 dagen moest ik heel even aan mijn uber comfi 5.000eur boxspring denken... 'Damn wat zijn wij toch verwende kakkers...' Heb hem eigenlijk nog niet gemist...
4.30am, 4.35, 4.40... Hmmm, daar sta je dan, helemaal alleen, pikkedonker, niemand te bespeuren...
Plots komt er in de verte een jeep aangesneld met mega luide house muziek. La Rocca is er niks tegen... 'Room 16?' Euh, ja... Ze noemen je hier nooit bij je naam, is te moeilijk... Hier heet je altijd je kamernummer...
2 man achterin... Altijd blij als er nog toeristen bij zijn, je weet maar nooit...
Nog 6 man opgepikt en met 10 man in die jeep richting eerste sight. Sunrise @ the white sand dunes maar tegen dat je er feitelijk aankomt, is de zon al lang op... Desalniettemin, een schitterende setting. Parelwitte duinen zover je kan kijken met een opkomende zon, prachtig en ik prijs me toch heel even gelukkig dat ik zo vroeg uit mijn nest gekropen ben. Totally worth it! hoewel ik ervan overtuigd ben als je in de Panne de grens oversteekt via de duinen je een gelijkaardig zicht krijgt, for free... Maja, ik moet nu eerlijk toegeven, veel zonsopgangen heb ik in BeNe nog niet gezien, of t waren onze drie Gentse torens op de Vlasmarkt... Maja, dan geniet je eerder van iet anders natuurlijk...
De volgende stop is een gelijkaardig beeld, maar met rode duinen, uniek! Ik moet een koffie scoren want zelfs in een jeep zonder vering met een Boccaccio beat slaag ik erin in te dommelen.
Op weg terug naar Mui Ne beach houden we halt aan een Fishing village, 7am en de mannen zijn net terug met hun gammele ronde bootjes. De vrouwen zitten de hopen gedumpte visjes te sorteren. Wat een stank maar geweldig. Ik weet meteen wat ik voor lunch wil vandaag! Al die lekkere visbeesten! Sorteren, afwegen en meteen doorverkopen aan de resto houders die hun dagverse handel komen oppikken. Wat een drukke bedoening maar geweldig om te aanschouwen.
De jeep dropt ons aan het hoogtepunt van de ochtend, de Fairy stream. Niemand weet precies wat te verwachten en die kerel doet teken dat we moeten afdalen en in de rivier wandelen... Okay... Verwacht je niet aan een tour gids, nee chauffeur en that's it. Hij non-verbaal communiceert dat we onze slippers moeten uitdoen en het water in moeten... Je bent zo afhankelijk van die rare kerels en vreemd dat je eigenlijk altijd gewoon maar doet wat ze zeggen, of beter uitbeelden...
Wat volgt is adembenemend mooi, een soort modderstroom tussen prachtige rood-geel-witte rotsformaties. Je wandelt stroomopwaarts in een ondiepe zachte waterbrei, doet deugd aan de voetjes en misschien dat ze hiermee weer eens wat proper worden want ik krijg mijn onderkanten niet meer schoon. Wat een rust, wat een onbeschrijflijk mooi stukje natuur... Hemels genieten!
En dan plots ergens tussen de broesen een bordje 'ostrich riding'. Dat meen je niet?! Ik heb al op veel mannelijk en bestiaal (al dan niet) schoon gereden maar een struisvogel velleke heb ik nog niet tussen mijn benen gehad. Dit is weer zo'n one time opportunity, moeten we gewoonweg meepikken.
Tot da beest voor mij staat, damn, wat een huge, lelijk gedrocht! Als ik er mij opzet, hup, die kop draait gewoon 360graden en op 10cm van mij gezicht, kijkt dat kreng recht in mijn ogen. Ik zweer het, ik dacht da k in mijn broek deed. Dit moet de meest vijandige blik zijn ever, die ogen zo groot als bolleketten, uitzinnig van woede. En dan die bek open, whoaaaaaa... Oei, die heeft een ochtendhumeur zeg! Gelukkig pas ik er niet in en staan wij tot op heden nog steeds on top of the food chain...
Die kerel geeft dat beest een por en hup vooruit. Het is duidelijk een Vietnamees ras... in nie teveel goeste vandaag...
Maar pure fun weeral e! Heb mezelf daar weer rot geamuseerd in mijn eentje, allee, samen met mijn speelbeest. Misschien dat ik toch een huisdier neem... Handig om mee naar den Delhaize te gaan, op t gemakske cruisen door de rekken, en hij kan overal aan... Hmmm, voor een paar dollar moet da wel lukken, wou toch een souvenirke in elk land.
9am en einde van de dagactiviteit.
Wat een geweldige, onverwachte ervaring toch weer. Life's full of surprises!

Na een paar uurkes chillen aan het zwembad terug naar HCMC.
Al mijn moed bijeen geraapt om mijn final tour in Vietnam te gaan boeken: 3d Mekong Delta tour ending in Phnom Penh...
Dit wordt ongetwijfeld een van de hoogtepunten van mijn reis en ik kijk er ongelooflijk naar uit. Tegelijk betekent dit het afscheid van een land waar ik...
Nee, wil er nog even niet aan denken.

Morgen heb ik een homestay geboekt bij locals dus I might be off the grid for a couple of days...

Lig terug in een private room want alle hostels waren volboekt, hopelijk eens 6u aan een stuk slapen, is gelijk lang geleden...
Maar moe word je hier nooit, de adrenaline die door je lijf giert bij het zien van al dat moois werkt verslavend...

Nee, heb hier geen boxspring nodig...

Slaapwel x



  • 23 November 2015 - 19:41

    Madre:

    Zal beetje groot uitvallen in Antwerpen denk ik. Laat dat beest maar gewoon in zijn eigen landje.
    De foto's zeggen toch veel over je reis.
    Ben al benieuwd naar het verhaal over de boottochten.
    Dikke zoen

  • 23 November 2015 - 19:55

    Martien:

    Struisvogels in Vietnam?? Waar gaat de wereld naar toe?
    Nu ja, hier loopt het ook vol vreemde vogels. Zoen, je peet.

  • 23 November 2015 - 20:50

    Marleen Mareel:

    23 november 2015 20:45
    Schitterend wat je daar allemaal kan doen,Zelfs op lelijke beesten rijen.
    Je volgende avontuur daar hangt vast terug een mooi verhaal aaan vast,
    zie er al naar uit.

    Leuvense zoen

  • 23 November 2015 - 21:01

    Smurfin:

    Hi, ik heb er mij iets proberen voorstellen; hilarisch. Comedy cup Vietnam on monday evening:).
    Wat kan ik je nu nog meer wensen dat 3 fantastische (voorlopig) laatste dagen in het land dat je hart al meer dan 1 keer gestolen heeft.
    Zoen, smurfin

  • 24 November 2015 - 18:47

    Rianne:

    Struisvogelritje: daar had ik nog nooit van gehoord. Lijkt me een heel aparte ervaring, zoals eigenlijk dit hele land. Ik ben benieuwd naar je verhalen van de Mekong Delta. Dikke knuffel xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 39532

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: