Cooking class: my personal highlight! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu Cooking class: my personal highlight! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu

Cooking class: my personal highlight!

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

15 November 2015 | Vietnam, Hoi An

Bij deze trip had ik eigenlijk maar twee absolute must do's: ik wou in elk land fietsen en in elk land een cooking course volgen. In Myanmar heb ik veel gefietst maar tijdsgebrek en een te duur prijskaartje verhinderden mij om mij verder in hun eetgewoonten te verdiepen. Jammer, want dan had ik misschien wel geweten wat we daar allemaal naar binnen gespeeld hebben...
Volgens de Lonely Planet, mijn inmiddels vertrouwde tour guide, was Hoi An de plek bij uitstek om een cooking class te volgen. Zowat de helft van de resto's biedt het hier aan maar toch weer gegaan voor 'our pick' uit de LP. 8am afspraak in het restaurant waar je in 2 groepen wordt verdeeld, de ene voor een half day, maar wij gaan uiteraard all the way.
Mijn groepje van 6 bestond uit een +70 Australisch koppel en 3 dames uit de swing state Iowa.
...
(Even slurpen van mijn fresh coconut-mango juice...)
...
Met een minivan brengen ze ons eerst naar den buiten waar ze op 100% natuurlijke wijze hun groenten en kruiden kweken. Tijdens een uurtje wandelen door de velden met een goed sprekende Engelse gids krijg je heel wat uitleg, tips en trics van alles wat ze daar kweken. Een walhala voor de zintuigen... Door het gezelschap van de Australiërs krijg je ook nog heel wat mee over hoe zij hun groenten telen. Bijzonder interessant hoewel verschroeiend heet... Ik heb de indruk dat deze boeren het hier nog niet zo slecht hebben, tussen de velden staan mooie, vaak grote stenen huizen. Heb ik hier nog niet vaak gezien...
Na een verkwikkend kruidensapje, gaat de trip verder naar de local market, waar we samen ons boodschappenlijstje mogen aftikken. Nu snap ik waarom ze zoveel kleine biljetten hebben, die wij, toeristen, uiteraard nooit nodig hebben, want ons overchargen ze de hele tijd. Leuk om dit eens vanuit een local mee te maken, is een heel andere ervaring dan wanneer wij op onszelf naar de market gaan.
De nodige verse kruiden geplukt, alle groentjes, vlezen en rijstbenodigheden verzameld en op naar de 'kookschool'. Een prachtige buitenkeuken, omringd door een swimming pool, een mooi zicht op de rivier en volledig ge-equipeerd. Schortje aan, hakmes in de hand en aan de slag.
Wat een prachtige setting! Zo eentje die ze bij ons alleen voor een televisieprogramma zouden opzetten...

Op de menu vandaag:
- een salade van gemarineerde kip op de BBQ gegrild, groene mango, wortel, groene papaya en een rijstcracker eveneens op de BBQ gegerild
- de tradionele 'Pho', de beef noodle soup, met verse kruiden
- marinated shrimps, op de BBQ gegrild in banana leaves
- in verse kurkuma gemarineerde makreel in een hot clay pot
En als kers op de taart: 'all drinks are for free' hmmm, interesting! geef ons dan maar meteen de wijnkaart!

Al van bij aanvang in de bus 's ochtends bleek dat we een bijzonder gezellig groepje hadden, 5 dames en een oudere man. Onze chef moest om de 5 min even teken doen dat we wat stiller moesten zijn en luistern naar haar volgende uitleg. Voor ons tijd om even van ons wijntje te nippen...
Wat hebben ze toch vernuftige tools en technieken om de mooiste figuurtjes uit die groenten te snijden.
De combo's van kruiden, de marinades hebben een geur die ik nog nooit had mogen waarnemen, geweldige ervaring voor mijn zintuigen, en zo lekker en vers allemaal.
Na het laatste gerecht blijven we voldaan met een wijntje nog uren gezellig doorpraten. Een van de Amerikaanse dames is communicatrice voor de democrats in Des Moines, geweldig boeiende verhalen, zeker nu in de aanloop naar de elections. Wat een contrast in alle opzichten met Ryan, afkomstig van het zuidelijke Georgia, en bijgevolg republikein in hart en nieren.

8 fleskes wijn later worden we met de boot terug gebracht naar de old city.
Een beetje droevig dat het afgelopen is, keer ik terug naar mijn hotel voor een plonsje.
Met mijn grote passie voor koken, eten, drinken en gezelligheid was dit voor mij een absolute topdag.
I doubt it dat ik het thuis allemaal zelf kan fabriceren. De ingrediënten zal ik nog wel terug vinden op de Chinese markt, maar de tools die ze gebruiken zijn toch wel uniek.
Maar het was een bijzonder aangename en leerrijke kennis making met alles wat de Vietnamese keuken uniek en oooh zo lekker maakt. En bovendien een geweldige compagnie.
Unieke taferelen in de velden en op de markt, heerlijke geuren tijdens de bereiding, unieke smakenpalletten om te degusteren, een heerlijk bijpassend wijntje, en gelachen en genoten van mijn kookbuddies! Dit was voor mij ongetwijfeld 'my personal highlight' so far!
Ik denk dat ik in HCMC nog een coursje ga volgen...

Helaas een aanslag op maag en darmen en na de 6de dag gaan we naar code rood: klaar voor het doosje pillen in nood die ik van het Tropisch Instituut heb mee gekregen... Als dit niet helpt, wordt mijn eerste stop in Ho Chi Minh de International clinic...

Zover zal het niet komen, de antibiotica helpt gelukkig en gisteren volop genoten van een dagje Beach. Gevolg: kwaaltje van de dag: levend verbrand! Ze kenen mij hier al bij de pharmacy... :-)
Maar we laten de fun niet verpesten en na een ochtendje chillen aan mijn zwembad, straks de lucht in. Genoeg met de rust en stilte. Ik ben helemaal klaar voor Ho Chi Minh City, waar ik mij helemaal ga onderdompelen in de gruwelen van de Vietnam War. Backpackers hostel geboekt, dormitory van 8 man, happy hour elke dag, want ik zal een pintje nodig hebben denk ik na een paar emotionele tripjes langs de tunnels, het war museum en de vele getuigenissen...

Ik ga +1000km naar het zuiden, waarbij ik Nga Trang (party-beach bestemming) en Dalat (chilly mountains) oversla. Ik ga een dagje of 7 genieten van Saigon en de Mekong Delta voor ik bootje ga varen richting Cambodja...

Aan de facetime gesprekken te horen, gaat het leven daar in BeNe gewoon zijn normale gangetje, niks veranderd, niks gemist...

Al mis ik mijn 3 bff's wel een beetje alsook mijn Buffalo's!

Btw, mama, er komt een tweede pakje jouw richting uit. Hoewel, ik denk dat ik eerst zal zijn, sea mail...
Btw, geen Michelin sterren op Horeca beurs, geen interland tegen Spanje => pfff, we gaan die gekken toch hun goeste nie geven??!!
Btw, lieve peet en Nadia, ik denk dat jullie volgende bestemming bij deze vast ligt...
Btw, Marleen, heeft Jan in Bali last gehad van de vulkaan op Lombok?
Btw, M&M, hope to cu anyway... Heeeeel jammer!
Btw, Schwanzie, mijn lijstje van wat je moet meebrengen krijgt stilaan vorm, to be continued...

Xx


  • 17 November 2015 - 06:34

    Rianne:

    Wat geweldig zo'n kookdag. Niet alleen het koken, maar ook het kopen en plukken van de ingrediënten. Heel bijzonder. Veel plezier in HCMC ofwel Saigon, hoewel plezier niet goede woord is, denk ik voor zo'n aangrijpende plek. Dikke knuffel xx

  • 17 November 2015 - 10:32

    Martien:

    hi smulpaap; welke wijn drinken jullie daar eigenlijk, lokale of wereldwijn?
    geniet verder maar wees niet te 'gung ho' !!! zoen

  • 17 November 2015 - 18:15

    Marleen Mareel:

    Van je mooie verhaal krijgt een mens honger,gelukkig ga ik straks lekker op resto.
    Jan en an hebben hun inderdaad moeten aanpassen en hun verblijf
    op Lombok ingekort,vonden het niet veilig voor Sophie al dat fijn stof,voor de rest was het
    een mooie reis en voor hun was dat witte kind met ros haar een heel evenement.
    Vertrek dond.en vrijd.naar Amsterdam om mijn cultureel niveau een beetje bij te schaven.
    Zorg goed voor jezelf, kijk met veel plezier naar je volgende avonturen.
    Kusxxx

  • 17 November 2015 - 18:20

    Nadia:

    life can be good anywhere on earth :) - je hebt gelijk, onze reis ( en niet in groep :) ) staat zeker vast.
    Natuurlijk ook interesse in het maak klaar/smul gedeelte, daarom op de boekenbeurs alvast een heel mooi Vietnamees receptenboek gekocht.... dus weerom genoten van je reisverslag.
    verzorg het innerlijke, er komen vast nog lekkere momenten :)

  • 18 November 2015 - 14:28

    Line:

    Hey An,

    leuk je verslagen te lezen tussen het 'werken' door.
    Enjoy en geniet van Akhor wat als je naar Cambodja gaat.
    Line

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 39566

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: