Hoi An, het Parijs van Vietnam, maar minder zwart - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu Hoi An, het Parijs van Vietnam, maar minder zwart - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van An D'hont - WaarBenJij.nu

Hoi An, het Parijs van Vietnam, maar minder zwart

Door: An

Blijf op de hoogte en volg An

14 November 2015 | Vietnam, Hoi An

Mijn telefoon stond nog op Burmese tijd dus weer eens mogen spurten om de bus naar Hoi An te halen. "Sleeping VIP bus"... Hmmm, t is 8 uur 's ochtends en het is een day tour... Maar klagen doe ik niet hoor, wat een comfi ding is dit zeg! Heerlijk! Dit moeten wij ook hebben. Enkele zetels die je helemaal plat kan leggen en waar je bijzonder comfortabel in kan liggen. Je kan onmogelijk in zo'n bus zitten en geen tukje doen. Zonde, want de route van Hué naar Hoi An is volledig langs de kust. Prachtig landschap en heerlijk om naar de locals te kijken. Ik had besloten Da Nang te skippen want dit leek me nu niet echt the place to be. Gelukkig want de bus rijdt volledig door het centrum en vanop de bus heb je t wel zowat gezien. Da Nang is de derde grootste stad van Vietnam en op het kleine centrum na, is dit het oord voor expats en de welvarenden. De kustlijn is bezaaid met luxe resorts alla Pullman en dergelijke alsook met luxe condo's voor expats. Dit stukje staat echt in schril contrast met wat ik tot nu toe van dit prachtige land heb mogen ervaren. Toch is het eens de moeite om ook eens het andere uiterste te aanschouwen. De luxehotels zijn omgeven door traliesmuren en grote door guards bewaakte poorten. Hier wil je nu toch echt nie komen zitten?! Ik denk dat je eens binnen deze muren niet eens beseft of je nu in Egypte, Ibiza, Mauritius of Vietnam zit. Maja, die achterlijke schijtwijven met hun prada sjakossen zullen daar weinig om malen denk ik, als hun vent maar een dikke credit card heeft...
Half uurtje later roept de buschauffeur 'Hoi An'! Hmmm, had nog wel wat langer in dit zetelke kunnen pozen en naar buiten kijken maar toch blij dat ik es op relatief korte reistijd op mijn volgende bestemming ben. Is nog niet vaak gebeurd...
Hoi An, een van de meest toeristische plaatsjes in Vietnam. later op de dag zal me snel duidelijk worden waarom. Hotelkamer in Hanoi: 9usd, kamer in Hoi An: 30usd. Tja, de vraag overstijgt hier duidelijk het aanbod, wat uiteraard de prijzen doet stijgen. Het guesthouse die ik in de Lonely Planet had gevonden was fully booked dus dan maar via booking iets anders gezocht. Dit zag er wel charmant uit maar in tegenstelling tot meestal, ziet dit er vele malen beter uit in het echt dan op internet. Bedjes met mosquito netjes, een inloopdouche met regenkop, een gezellig terrasje voor de deur, een inkomplaats ingericht als bibliotheek en als kers op de taart: een super mooi en gezellig rooftop swimming pool! Bovendien wifi die toelaat om op elke plek in het hotel te facetimen! Great! Voorzichtigheidshalve boek ik altijd voor 1 of max 2 nachten (je weet maar nooit waar je terecht komt) maar meteen besliste ik om hier wel even te blijven.
Bikini aan en gaan plonzen en planning maken voor de komende dagen. Heerlijk zo'n middagje aan t zwembad chillen en beetje bij tannen... Een Noors meisje komt naast me liggen en al snel raken we aan de klap. Zij reist alleen, is al even onderweg en plots staat daar haar vriendinnetje die voor enkele weken op vakantie komt. Hun weerzien is bijzonder innig en plots verlang ik heel hard naar het weerzien met mijn Schwanzie! Nog 3 weken...
Ze gaan en het volgende koppel is een Waalse meid met een Schweizer. Ze beginnen te facetimen in het zwembad en meteen is me duidelijk dat ze een landgenootje is. Super gezellig vriendelijk en leuk koppeltje, een nadeel, zij is van Bxl en een zware RSCA fan... Maja, bij het verlies van Anderlecht tegen Standard, stopt de voetbalconversatie al snel...
5pm, zon onder en tijd om mij es te douchen en de stad te gaan verkennen.
Wat een schattig, prachtig pareltje is dit toch weer! Langs de rivier zijn alle resto'kes versierd met kleurige en fleurige lampionnetjes, prachtig! De lichtstad!
Heb sinds gisterenmiddag niet meer gegeten dus tijd voor een uitgebreid diner. Ik kies voor 'our pick' uit de Lonely Planet. Verwacht hier geen traditionele keuken, een gerenomeerde chef die een moderne touch aan zijn gerechten geeft, en tracht elk gerecht een uniek en onverwacht smakenpallet mee te geven. Zelfs Mick Jagger zat hier ooit als gast te genieten met aan de ene kant uitzicht op de river side en aan de andere kant een open keuken waar je de chefs ziet experimenteren met ingredienten, kruiden en smaken. Top pick! Lang geleden dat ik kon genieten van een lekker vino'ke! Een beleving!

Bij het ontwaken word ik meteen vrolijk van het eerste bericht van madre: onze nationale trots heeft weer eens bewezen dat ze die eerste Fifa ranking plaats volledig waard zijn, sweet! Toch es wat reacties op facebook chekken, altijd leuk. Leuk? Nee, niet deze keer want het enige wat ik zie zijn zwarte vlakken met een Eifeltoren erin. 'T zal toch nie waar zijn?' 'Standaard.be bevestigt meteen het vreselijke nieuws en al zit ik buiten bij 34 graden met een cappuccino, ik krijg het ijskoud... Bende gekken! Een voetbalstadion, een restaurant en een concertzaal? Dit is toch wel heel akelig realistisch een dichtbij! Het wordt het onderwerp van de dag want in deze stad zijn de Europeanen koning.
Normaal rook ik hier niet overdag maar de eerste sigaret was eentje om door te spoelen...
De 'Old City walking tour' loodst me door de mooie straatjes van de oude stad, langs alle highlights: musea, tempels, oude Chinese huizen, Franse architucturale pareltjes en vooral veel winkels. Dit is een shopping walhala en ik moet me elke keer weer de bedenking opleggen dat ik niks meer in die rugzak kwijt kan. Damn! Zo frustrerend!
Terecht Unesco Wereld erfgoed!
Dit is zo'n stad waar je heen zou willen komen voor een relaxing lang weekendje. Het heeft alles te bieden: gezellig, prachtig, lekker eten, the beach, shopping, mooi weer... Helaas...
Bij het aankomen bij het hotel boek ik meteen 2 nachten bij: Hoi An, I'll stick with you for a moment...

Morgen op het menu, letterlijk en figuurlijk: cooking class!

Geniet van jullie weekend!
X

  • 14 November 2015 - 14:27

    Rianne:

    Ben benieuwd wat je gaat koken. Of het echt authentiek is of toch aangepast aan ons westerlingen. Geniet ze van je relaxdagen. xx

  • 14 November 2015 - 14:37

    Martien:

    Vietnam lijkt me een toeristisch paradijsje, zo te horen. Had het me toch een beetje anders voorgesteld maar ja, de jaren zeventig zijn natuurlijk al een tijdje voorbij. Toch maar reisje plannen daarheen.
    Zoen, Peet

  • 14 November 2015 - 15:53

    Marleen Mareel:

    14nov.2015 16uur

    Lekker eten,een douche en een zwembad,de darmpjes een het vuil zal vlug vergeten zijn.

    Er was mij al verteld dat het een mooi land is, je mooie en boeiende verhalen bevestigen het.

    Geniet maar verder en hou het veilig.

    Natte leuvense zoen.

  • 14 November 2015 - 17:02

    Smurfin:

    Ik ga voor één keer mijn aanspreking veranderen en in plaats van 'little sister', Hoi An schrijven; wat een leuke naam heeft die stad:).

    Ik zit duidelijk weer een paar dagen (heb dan ook geen vakantie meer) achter en heb mij dus even opgesloten in mijn bibliotheekje boven om jouw reisverslagen te lezen. Mooi paradijsje als ik het hier zo allemaal lees; wat een contrast met een aantal vorige verhalen, amai. Zijn je zintuigen nu nog niet uitgeput?! De foto's zeggen veel maar ik ben en blijf een leesbeest dus rechts mijn iPad met de beelden en links mijn pc voor de woorden. Virtuele reis door Vietnam:) Prachtig om te lezen maar ik sta er ook telkens versteld van hoeveel jonge mensen onderweg zijn; op zoek naar wat ze ergens niet of nooit gevonden hebben. Daar krijg ik dan soms even koude rillingen van... eigen aan de sociaal werker in mij - zeker na deze week waar mijn tweedekansonderwijs-cursisten weer even het noorden kwijt zijn omdat ze een weekje (herfstvakantie) aan hun lot overgelaten werden - want het is echt ontroerend om te lezen hoeveel kansen jullie nemen om het onbekende te verkennen; amazing! Geen woorden aan toe te voegen... ze zouden waardeloos zijn.

    Blijf genieten & voor je het weet staat jouw vriendinnetje daar ook!

    Dikke knuf van Smurfinnetje (die je ook wel een beetje begint te missen:))


  • 14 November 2015 - 18:08

    Nadia:

    Mijn fleece-home-pakje aan, blokjes hout smeulend in de haard, een glaasje witte wijn en een pittig apero hapje zo maak en geniet ik hier van de warmte ;) en met een opvlieger nu en dan kom ik steevast ook aan 35 graden gevoelswarmte...
    Alles goed om het slechte weer en de gekte van de IS even buiten te sluiten.

    Lijkt me dat M10 en ik mooie vooruitzichten hebben... Blijf maar schrijven, we blijven mee genieten.

    Knuf Nadia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

An

"Omdat het kan"

Actief sinds 13 Okt. 2015
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 39558

Voorgaande reizen:

28 Mei 2017 - 05 Juni 2017

Ode aan Bali

13 December 2016 - 12 Januari 2017

Tigers for X-mas

20 Oktober 2015 - 11 Januari 2016

"Omdat het kan"

Landen bezocht: